Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 2491 ggr
[Tilde]
0

Träna vid förkylning?

Är det farligt att träna vid förkylning?

Jag ska ut och springa snart, men är lite förkyld. Å andra sidan är jag förkyld vääääldigt ofta! Man får ju bättre immunförsvar av att träna ofta, så det blir ett litet dilemma. Tungan ute Jag tänker träna ändå, men hoppas att det inte blir värre på hälsofronten.

Fridaaaa
2

Man ska aldrig träna när man är sjuk eller känner sig hängig, inte bra att träna med virus i kroppen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[westerlind]
1

Som #1 säger ska man aldrig träna när man är sjuk. Det kan leda till hjärtmuskelinflammation, att det tar längre tid att återhämta sig etc etc. Kort sagt: träna inte HÅRT. Ta promenader, gör osvettiga grejer.

[Tilde]
0

Jag känner mig inte sjuk eller hängig, men jag är snuvig. Så jag är inte förkyld som så att jag har influensa eller nått. :)

Fridaaaa
1

#3 Dock har du ett virus i kroppen och då bör man inte träna, enbart promenader eller liknande :) Har man otur kan det utvecklas pga att du tränar.

[Tilde]
0

I så fall har jag konstiant något virus i kroppen och kan aldrig träna då :( Är alltid något "fel" med mig.

isafisa
0

Om du känner dig pigg och så annars skulle jag träna försiktigt om jag var du, jag har sån snuva som sitter i länge efter och skulle jag vila helt skulle jag inte kunna träna på flera veckor. 

Men lyssna på kroppen och ta det lugnt så brukar det gå bra.

slarvigt
0

Jag är också snuvig eller har lätt halsont hela hösten i princip, så nu har jag t.ex. inte tränat på flera veckor pga detta. Det suger verkligen. Ibland har jag struntat i det och blivit sjuk på riktigt efteråt. Jag tycker att det går bättre ifall jag äter något (banan t.ex., tror det ska vara något med mycket kolhydrater) precis efteråt. Då brukar jag inte bli sjuk, antagligen för att det hjälper kroppen att återhämta sig. Vet dock inte ifall detta är något att rekommendera. Hjärtmuskelinflammation låter ju inte trevligt…

[Tilde]
0

Kolhydrater (mestadels mjöl) är inflammatoriskt dock, så jag försöker undvika sånt. Äter inte LCHF direkt, men lite inspirerat av kosten :) Jag tränade idag i vilket fall som helst, men tog inte i allt för mycket. Jag pressar inte mig själv till "nära döden"-upplevelser bara för jag vill komma i form, om man säger så. Flört Hoppas att jag inte blir sjuk då, jag känner mig helt ok! :)

Fridaaaa
0

#9 Det fungerar inte med länken.
Dock är det inte bara feber eller ont i halsen man ska kolla efter :)

[Tilde]
0

#10 Alla säger ju lite olika. Det finns forskning som visar på att det kan vara bra att motionera när man är lite förkyld, så länge man inte känner sig allmänt dålig/har ont i halsen eller feber. Så länge jag inte känner mig hängig imorgon så ska jag nog jogga lite i alla fall. Glad

Fridaaaa
0

#11 Ja jag vågar inte chansa, finns dem som har fått infektioner i kroppen, lunginflammation osv, när de motionerat vid enbart lite förkylning eller liknande, jag chansar inte :)
Jag har blivit lite förkyld nu, så jag kommer enbart gå lite promenader för att hålla gång :) Jag vill inte bli sängliggandes hehe :P

[Devya]
0

Jag brukar inte heller våga chansa då det kommer till hälsan. Vill inte bli ordentligt sjuk och sen behöva ta det lugnt i flera veckor innan jag kan börja på att jogga/träna igen.

Jag har dock joggat då jag har känt av lite lite i halsen, att något skulle vara på kommande, men det brukar försvinna sen efter att jag har joggat.

Däremot så joggar jag inte om jag är snuvig och då jag känner tydligt av att jag faktiskt har ont i halsen. Då är det bäst att tillfriskna först.

Alla får ju göra som de vill, men var nu lite försiktig och lyssna på din kropp. Om du ändå ska vara envis så ta och jogga lätt så att du inte anstränger dina lungor för mycket. Få inte upp det där flåset alltför mycket.

[Tilde]
0

#13 Jag skulle tvärtom, jogga vid snuva men inte vid halsont. Tungan ute Min snuva har i alla fall blivit mycket bättre och jag har tränat två gånger sedan förkylningen. :) Jag överanstränger mig självklart inte, vilket jag ändå inte gör eftersom jag är nybörjare. Så jag tar det alltid försiktigt för att inte tappa lusten. Glad

[Devya]
0

#14 Jag skrev att jag joggar om jag bara känner av nå lite i halsen, typ att halsont är på kommande, men då jag har halsont så joggar jag inte alls. :)

[Tilde]
0

#14 Jaha. :P Men jag skulle inte våga jogga om jag hade minsta lilla ont i halsen. Snuva däremot tycker jag inte är lika "farligt". Det är dock jobbigt när man är täppt, haha.

[Devya]
0

#16 Nja, det är inte riktigt ont i halsen jag menar, utan sådär småkänningar i halsen som ger en viss indikation på att halsont kan vara på väg. :D Svårt att förklara!

Men oberoende så känner man oftast sin egen kropp så pass bra att man vet när man ska ta det lite lugnare, om inte så lär man ju sig att tyda sin kropps signaler. :)

[Tilde]
0

#17 Ja men precis, man brukar kunna känna av vad ens kropp klarar av och när man borde ta det helt lugnt :)

[Devya]
0

#18 Det gäller bara att inte ignorera varningarna, vilket de flesta brukar göra för att de känner att de kan pusha på mera. :)

LaSadie
0

Jag är tränade igår med en blivande förkylning i kroppen, gick sådär bra utan orkade inte som jag brukade och blev toktrött. Men det sägs att sålänge man inte har halsont så kan man träna men kanske inte köra det mest pulshöjande

ifokusida
0

Jag håller med de flesta andra här. Har en kompis som fick hjärnhinneinflammation pga det och höll på att stryka med.