Vilket är bäst?
Är det bäst att jogga före eller efter frukost? - självklart behöver man näring och energi, men å andra sidan inte äta en stor måltid och sedan idrotta…
Är det bäst att jogga och sedan styrketräna och stretcha, eller att styrketräna och efter det jogga och stretcha?
Sen undrar jag om man kan skada fötterna om man inte har ordentliga idrottsskor när man springer? Jag vill gärna jogga imorgon, men får inte mina gympaskor förrän nästa helg. :( Tror jag bara har tunnare skor annars..
Jag skulle träna före frukost.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag säger såhär: prova och känn vad som fungerar bäst för DIG. Själv klarar jag inte av att träna utan ha ätit något innan. Det kan räcka med en banan och lite yoghurt, men då vaknar min kropp och vet att "nu ska det hända grejer!". Men som sagt: prova.
Allra bästa är såklart att dela upp kondition/styrka men det går utmärkt att kombinera de båda (tycker jag). Sedan beror det ju helt på vad du vill uppnå, hur många dagar i veckan du tänker träna, hur mycket tid du tänker avsätta. Du kan ju se joggingen som en bra uppvärmning inför styrketräningen, eller som ett enskilt konditionspass där du intervallar lite, eller som ett skönt avslut efter ett grymt styrketräningspass. Samma här! Prova, känn vad som fungerar för dig. Kanske en blandning? Lite jogging, lite styrka, köra några intervaller, byta muskelgrupper, och avsluta med stretching/rörlighet om du vill.
Angående skorna skulle jag själv inte våga mig på att jogga utan riktiga skor. Fötterna ska bära dig hela livet och de ska man vara rädd om.
Man får testa sig fram. Bästa är nog 1-2 timmar efter frukost, för att kroppen behöver energin när du ska ut och jogga :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, tack för tipsen, alla! 
Vad gäller skorna får jag se om jag hittar något bättre, annars kanske extra sulor vore bra… Tänker endast använda de skorna 2-3 gånger, sedan får jag riktiga skor :) Och dessa gånger springer jag nog inge långt då jag inte är i form, haha
För mig personligen så joggar jag alltid före jag äter något. Jag brukar dock stiga upp så pass tidigt och ge mig ut direkt så jag hinner inte känna av någon hunger då. Energi har jag ändå tillräckligt av då jag kommer ut i friska luften.
Jag försökte äta före men då var jag ju tvungen att vänta någon timme innan jag kunde gå ut och jogga. Det fungerade inte riktigt för mig.
Det är nästan bättre om du väntar tills du får ordentliga skor. Det finns finns en risk att du förstör något (typ knäna) och då måste du hålla upp några veckor innan du kan fortsätta igen.
Själv använder jag de billigaste, tunnaste skorna jag hittade då jag var och reste i Polen. De är totalt värdelösa men har fungerat i över ett halvår nu så de verkar gå bra så länge jag inte joggar på asfalt.
Ett tips, kom ihåg att stretcha efteråt! Då jag inte stretchade fick jag stora problem. Nu stretchar jag alltid 20min efter att jag har joggat. Lite i överdrift kanske vissa anser, men jag vill inte ta några risker. Annars brukar ju nog 10 min stretchning räcka.
#5 Jag tänkte jogga i en skog, så det är mjukare underlag.. Sen är jag som sagt inte i form så det blir inte speciellt långt heller. Tror inte jag skulle ta skada av det… Jo, om jag joggade på hårt underlag länge och ofta, då absolut! Men dessa få gånger borde vara okej med tunnare skor… :)
Yes, jag ska komma ihåg att stretcha! 
Att använda ett par "oanpassade" skor två-tre gånger kommer inte att ge några allvarliga skador. Det som kan ske är att du stukar foten eller något liknande, vilket man kan göra i alla skor. Allvarligare ledbesvär tar längre tid om du inte redan lider av sådana. Att träna direkt efter sömn ger en ökad fettoxidation. Att äta innan leder till att kroppen använder energin från kosten. Vissa känner att frukost innan träning ger dem mer energi och dörmed kan de prestera bättre, andra håller inte med. Det är en fråga om tycke. Vad gäller kondition före styrketräning så beror det på vad du bill uppnå. Konditionsträning kräver energi och du kommer därmed att ha mindre energi till styrketräningen, och tvärtom. Sedan beror det självklart på intensiteten och tiden du lägger på respektive.
#7 Vad bra :) Har inte märkt något i mina fötter eller leder, så det fungerar hittills.. Men så springer jag på mjukt underlag (skog) också.
Jag vill ju satsa mer på kondition då jag bryr mig om min hälsa mer än att bygga muskler. Å andra sidan vill jag ju också få starkare muskler… Jag har gjort så att jag springer innan frukost, sedan äter jag och vilar och tränar efter det styrketräning. Det funkar för mig. 
#8 Jag har dock fått muskler av konditionsträningen och stretchningen, men då har jag hållt på i ett halvår också.
Pointen är att du kan få dina muskler av att bara jogga och stretcha också. Jag har fått fina muskler på vaderna och låren av att jogga samt magmuskler och betydligt större Biceps pga stretchning.
Så nu har jag ju fått det bästa av båda världarna utan att ens syssla med "ren" styrketräning. :)
#9 Jaså :) Jag tycker dock att styrketräningen är det som är roligt, haha 
#11 Nej, du har inte missuppfattat mig. Jag har fått benmuskler främst av att jogga och Biceps samt magmuskler av att stretcha. Jag har ett 20min stretchningspass efter varje gång jag har joggat. Men stretchningen är lite likt yoga och jag måste med jämna mellanrum göra något som liknar push-ups för att övergå till en ny ställning. Av push-up liknande övningar så tränas magmuskler, armmuskler och benmusklerna.
Så visst kan man få muskler av att stretcha, det beror bara på vad för sorts övningar det är och hur långa pass man kör. Jag blev chockad då jag märkte den här förändringen, för inte får man väl grymma Biceps och magmuskler av att jogga?:) Brukar nämligen känna av efter stretchningen att jag har verkligen arbetat med arm-och magmusklerna.
http://www.youtube.com/watch?v=mgu6poYC-lk
Här är en link till det jag brukar köra på efter jag har joggat, men två pass efter varandra. Jag rekommenderar det verkligen. Har inte längre några problem med mina knän. :)