Hur bör jag äta?
Hej!
Mitt träningsschema ser ungefär ut såhär
Måndag: Idrott 50 min (kl. 08.30 - 09.20)
Tisdag: CoreSpin 60 min (kl. 18.15 - 19.15)
Torsdag: Idrott 50 min (kl. 10.45 - 11.35)
Dans 60 min (kl. 18.00 - 19.00)
Boxning 60 min (kl 19.15 - 20.15) / Gym 60 min (kl. 19.15 - 20.15) (träning av både styrka och kondition under gymmet).
Söndag: SkivstångSpin 90 min (kl. 17.15 - 18.45).
Det händer iblandatt jag går och gymmar under Onsdagar också och att jag kör något pass under fredagarna med. Har tänkt och öka passen och försöka träna mer men måste balansera det med skolan.
Min fråga: Hur bör jag äta? Jag går i skolan så t.ex. lunch kan jag inte välja själv. Min frukost består oftast av en halv tallrik conflakes med mjölk (det är också den enda mjölken jag dricker/äter under dagen).
Jag vill gå ner i vikt och få en snygg kropp, ni får gärna ge mig tips på vad jag ska äta till frukost, mellanmål, efter träning etc. för att hålla detta.
Ge gärna tips på vad jag bör träna mer av! :)
Om du äter så lite till frukost tycker jag du bör öka matmängden. För att bygga muskler och behålla sin vikt behöver man äta ordentligt så att ämnesomsättningen hålls igång samt för att kroppen behöver mat för att återhämta sig.
Muskler byggs upp av protein så det är viktigt att få i sig. Jag tränar ungefär lika mycket som du och för mig ser en vanlig dag ut ungefär såhär:
Frukost: En halv burk lättkesella (125g) blandat med en dl blåbär, en halv skivad banan och en nypa kokos eller linfrön. Ev. ett äpple eller en smörgås med långsamma kolhydrater, alltså inte vitt bröd. Det varierar lite då jag äter frukost nån gång mellan 7.00 och 9.00.
Ev. mellanmål runt 10.00: En frukt eller en smörgås. Äter bara om jag åt frukost tidigt. Men mellanmål är bra för att hålla ämnesomsättningen igång. Äter man ofta och nyttigt ökar kroppens ämnesomsättning.
Lunch 12.00: Lite vad som erbjuds i skolan. Brukar tänka halva tallriken grönsaker och baljväxter. Tar alltid nån form av baljväxt för att öka proteinmängden. Ibland kan det vegetariska vara ha bättre innehåll än vanliga kosten, då tar jag det.
Mellanmål ca 15.00(före träning): Är jag i skolan köper jag en smörgås av mörkt bröd, då det tyvärr inte finns bättre alternativ. Hemma: kesella, ägg, frukt eller dylikt.
Middag ca 19.00: Mycket grönsaker och protein och en hel del kolhydrater, särskilt efter hård träning. Ibland ett mellanmål innan läggdags.
Det är alltid svårt med mat när man går i skolan tycker jag. Det är svårt att anpassa tider och matinnehåll, men man får göra det bästa. Huvudsaken är att man äter och lyssnar på kroppen.
#1 du har riktigt bra kost tycker jag, dock så måste jag säga att du äter väldigt mycket till frukost (egentligen gör du inte det men jag skulle aldrig kunna få i mig allt det där). Jag har svårt att äta sött speciellt om det är mycket eller om det är på morgonen och med alla frukter så blir det ju väldigt sött.
Provade att äta naturell keso med rivet äpple till frukost imorse men kunde knappt äta upp hälften då det var för sött.
Tycker annars dina kostråd var väldigt bra, mycket grönsaker, baljväxter etc. brukar ta en frukt som mellanmål om jag har väldigt sen lunch men annars så hoppar jag det.
Om du har något bra tips för en mindre mängd och kanske inte lika söt till frukost så får du gärna komma med tips! :)
#2 Jag tycker personligen inte att kesella är sött, snarare lite surt. Har du testat? Turkisk yougurt funkar också bra och är inte sött alls. Tycker du om ägg är det kanon också och kan varieras i oändlighet. Kokta, stekta, omelett, som äggröra osv. Hembakat bröd kan man göra relativt nyttigt också.
Något om är galet gott enligt mig är pannkakor och det behöver inte vara onyttigt.
T.ex: ett ägg med några matskedar kesella. Bara vispa ihop och steka. Mandelmjöl är gott i pannkakor, kokos också. De dagar jag äter dte till frukost steker jag de kvällen innan.
Bananvåffla åt jag idag: mosad 1/2 banan med ett ägg, vispa ihop och lägg i våffeljärnet. Skiva resten av banan och ät till om du vill.
_"Jag vill gå ner i vikt"
_Läste du detta? För ditt svar "öka matmängden" "behålla sin vikt" stämmer inte riktigt in.
Jag en kopp kaffe på morgonen, äter runt 16:00 och 18:00. Det handlar lite om hur du vill äta inte bara om hur du bör äta.
#1 Fast äter man bra råvaror håller man ju ämnesomsättningen igång. Äter man en bra frukost äter men ju ofat mindre under dagen också.
Hur definerar du ämnesomsättningen? Talar du om TEF så påverkas den av det totala energiintaget, med smärre skillnader mellan protein, kolhydrater och fett. Sedan finns det självklart de livsmedel som på egen hand ökar TEF då de höjer kroppstemperaturen. Äter man frukost så äter man normalt sett mindre under resterande del av dagen, eftersom du redan har ätit en gång. Det finns inget speciellt med att äta frukost.