Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 2748 ggr
elli-kleo
2

Vill gå ner 20 kg. Hur?

Jag är en tjej som snart är 17 år gammal och har beräknat att jag är ca 20 kg från min "ideal vikt". Jag har alltid varit lite mullig. Men nu har det dragit iväg sista året. Jag har börjat väga mig då och då och märker att jag sakta men säkert smygökar i vikt hela tiden. Jag är medveten om att jag har börjat äta mer och mer godis och rör på mig mindre och mindre. Jag har fått dålig kondition och även ont i ryggen…

Jag vet igentligen vad jag ska göra: Träna, äta regelbundet och skippa allt godis och läsk. Men det är lättare sagt än gjort.

Jag vill inte tokbanta eller tokträna. Jag vill ändra min "livsstil"!

Jag tappar väldigt lätt motivationen men har nu satt upp ett väldigt realistiskt långsiktigt mål: Att gå ner minst dessa 20 kg (gärna 25 kg) innan min student. Tar studenten om ca 30 månader (ca 2,5 år) haha Flört

Hur ska jag gå till väga, behöver massor med peppning och tips!

Är det möjligt att gå ner 1 kilo i månaden i genomsnitt?

Gymmade lite förut men känner att det där är inte riktigt min grej..

Ska i Januari börja rida (igen) och det kräver en hel del motion så jag kommer säkert bli mer motiverad till att vara ute och gå/jogga och äta mindre godis, men räcker verkligen det?

Har ni kanske tips på bra mat som jag kan be morsan laga? Tungan ute

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

isafisa
1

Har inte jätte många tips att komma med, men jag gick själv ned från 84 kg till mina nuvarande ca 70 kg ganska nyligt under en 2 års period och detta genom att jag ändrade flera småsaker i min livsstil. Jag hittade en träningsform som jag gillade som jag verkligen satsade helhjärtat på (ridningen är ju utmärkt!), jag slutade med godis osv stegvis (jag var väldigt sockerberoende) och jag började äta mer regelbundet och bättre mat.

Jag åt LCHF ett tag i början vilket rivstartade det hela, men gick sedan tillbaka till "vanlig" kost igen.

Vad lagar din mamma för mat i vanliga fall? Om det är ganska vanlig mat så skulle jag börja komponera ihop den annorlunda bara. JAG personligen äter mindre kolhydrater än tidigare och en större del grönsaker. Man ska ju fortfarande bli lagom mätt, är ju ingen svält man är ute efter :)

Ett bra tips är kanske att skriva en dagbok under en vecka över all aktivitet och vad du äter ungefär. Sen gör du förändringar utefter det :)

isafisa
0

Kan tillägga att promenader inte är att underskatta! Kan vara väldigt härligt att bara gå och utforska omgivningen och hitta små mysiga ställen :)

kaian
0

Ett sett är att kasta vågen, skaffa mindre tallrikar, minska godis och annat onyttigt succesivt, motionera.

Skulle gärna ge dig mer exakta och konkreta tips men behöver veta hur du äter och vad du äter och hur du motionerar idag…

skicka ett meddelande till mig så ska jag hjälpa dig, då ska du ha kunnat tappa 10 kilo till sommaren utan att du för den skull tycker att det är jobbigt.

LoAEmma
0

Kaian, vad snällt av dig :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Karmatarerskanise
0

1 kg i månaden ska du klara lätt om du tar bort sockerprodukterna från din kost. Och att äta regelbunder underlättar eftersom man då håller din blodsockernivå på en jämn nivå. Bättre med många mindre portioner än bara någon stor portion om dagen. För håller man blodsockret på en jämn nivå brukar man slippa det värsta suget på onuttigheter.

Råder dig också att om inte utesluta så i alla fall dra ner på de stora kohydraterna som mjöl, potatis, pasta och ris. Lägg till mer rotgrönsaker, ovanjordsgrönsaker, bönor, rena kött och fiskprodukter och var inte rädd för fullfeta produkter som smör och grädde.

För att lyckas ändra livsstil krävs det att man verkligen bestämmer sig, och att man fortsätter även dåliga dagar.

Ridning är bra träning, och börjar man med en sak som är bra för kroppen brukar man få motivationen till att hålla en bra kost också.

springer
0

Med rå vegetarisk kost är en viktminskning på mer än 1kg i veckan enkelt. Det mättar bra och ger tillräckligt med energi för att träna. Problemet är väl att man fryser mycket på energiunderskott.

Tycker inte du ska kasta vågen. Man ser förändringar tidigare än i spegeln. Skippa trista promenader och jogga istället. Roligare och mer tidseffektivt.

Karmatarerskanise
3

#6 Jag blir definitivt inte mätt av rå vegetarisk kost. Långt ifrån :)

elli-kleo
4

Tänker alldig äta vegitariskt.. ett liv utan kött kan jag inte tänka mig tyvärr ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus