Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 1353 ggr
[Jessica_91]
0

Stämmer det?

Det är ganska känt nu att man inte kan punktförbränna, att det är individuellt vart man blir smalare först och för vissa tar det längre tid att förlora fett på ett speciellt ställe. Ändå läser jag här och var att om man vill få mindre rumpa så kan det hjälpa att t.ex powerwalka eftersom att det hjälper fettförbränningen i rumpa/lår. Anledningen till att jag blir fundersam är för att personer som påstår detta även tar upp att man inte kan punktförbränna. Är det bara struntprat eller finns det någon sanning i det?

slarvigt
2

Så som jag förstår det så kan du inte punktförbränna fett, men man kan träna de delarna av kroppen för att få mer muskler där och därmed bli "fastare".

[Jessica_91]
0

Ja precis men det finns då de som menar på detta men även att man kan hjälpa förbränningen på traven på vissa svåra ställen med konditionsträning där man använder de krångliga delarna (t.ex jogga för rumpa och lår). Har svårt att tro på det men tänkte kolla här ifall att det ligger någon sanning i det. :)

slarvigt
0

Hm, alltså, man får ju muskler av att jogga också, det kan inte vara det de menar?

Men jo, jag har nog också hört sådant. T.ex. i Anna Ankas (denna GURU inom området ;)) bantningsprogram så var det en kille med hyfsat smala ben, men väldigt stor överkropp som hon rådde att endast träna överkroppen, för han behövde ju inte träna benen… :P Haha, det låter helt vansinnigt i mina öron, men jag kan inte säga att jag kan speciellt mycket om det här egentligen. Mest bara vad "folk säger" :)

[Jessica_91]
0

http://experterna.mabra.com/kan-jag-fa-plattare-rumpa/ "För att gå ner främst över sätet är det bäst med motion där rumpa och ben engageras, som att gå, jogga, cykla, simma, dansa, köra crosstrainer, trappmaskin och så vidare. När musklerna i området arbetar så minskar mängden fett inuti muskeln, samtidigt som muskeln stärks." http://personligatranaren.mabra.com/vill-fa-mindre-stjart/ "Välj med fördel motionsformer där du just använder dig av stjärten". Jag är som du där, vet att mer ut än in = viktnedgång fast man inte kan punktförbränna och mer muskelmassa kan ge finare former. Sen tar det dock slut, kan inget om hur fettdepåer eller insulin och sånt funkar i samband med tränng haha ^^.

slarvigt
0

#4 Hm, ja, det låter ju för all del rimligt… Hihi, vi får nog vänta på att någon kunnig läser och kan berätta för oss ;)

[Jessica_91]
1

Ja hoppas det ^^. Om vi har tur kanske Anna Anka kikar in *fniss*.

slarvigt
1

Hahahaha, jaa, då vet man att man kan lita på svaret… :)

HannaM
0

Enligt sjukgymnasten här hemma så är det rent teoretiskt möjligt att punktförbränna men det krävs då sådana enorma mängder träning att det rent praktiskt inte går.. typ så.