Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 1081 ggr
bummsan
0

Under uppbyggnad.

Hej någon som vill ge mig råd om protein tillskott samt annat som kan vara bra när man vill bygga muskler o bränna fett.

Inget dopingklassat skit.

[C Stark]
0

Hej!

Det finns tyvärr inget mirakeltillskott som  gör att man för stora muskler. (Förutom annabola då)
Vill du komma i form så är viktigaste regeln:
-Ät rätt - 5 mål per dag, precis som du fått lära dig i skolan.
Proteinpulver etc. är fullständigt onödigt om du tränar på normal nivå.
Det räcker med en banan efteråt samt att du äter en ordentlig måltid inom en timma efter träning. Glad
Bränner fett gör du med promenader/joggning/etc. och framför allt innan frukost om du har tiden.

Glad

RobinEH
0

Eftersom muskler förbrukar energi så är det ju perfekt att bygga upp lite extra. För att förbruka fett så måste du dock inta mindre energi än din kropp förbrukar. #1 5 mål per dag, varför? Varför banan efter träning? Det innehåller ju ganska mycket socker. Visst förbrukar kroppen energin i fettvävnaden om man promenixar innan man ätit på morgonen eftersom man inte tillfört kroppen någon mat. Men att påstå att en promenad före frukost är bättre än en promenad efter frukost är vilseledande. Mer energi än kroppen är i behov av ökar mängden kroppsfett, mindre energi än kroppen är i behov av minskar mängden kroppsfett.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[C Stark]
0

#2 Varför svarar du inte på frågorna istället för att ifrågasätta alla andras svar?

RobinEH
0

#3 Tar du illa upp för att jag vill veta varför? Anledningen till att jag ifrågasätter alla andra, dig, är för att jag är intresserad av kost och hälsa och därav tycker om att lära mig saker i ämnet. Man lär sig inte av påståenden, utan av att veta varför. Därav frågar jag varför man skall göra det du påstår. Jag anser inte heller att min kunskap inom ämnet är tillräcklig och därav väljer jag att inte svara på frågan.

[C Stark]
0

Nej jag tar inte alls illa upp.

Varför man börjar med 5 mål per dag är inte bara i träningsvinkel och uppbyggnassyfte.
För en helt novis på träning, kost och hälsa så måste man i 99 fall börja om helt (!) från början.
Det är få uxna som fortfarande kommer ihåg det vi fick lära oss i skolan, ni vet alla mål och mellanmål per dag,  talltriksmodellen osv.
Och det är ännu färre som vet att det inte är på gymmet som du bygger muskler, utan när du gått därifrån. Därför är det extra viktigt att poängtera hur viktigt det är att både äta och sova rätt.
Det är tyvärr inte lika självklart som det låter i dagens samhälle.
Att man därför börjar med att rekommendera detta är självklart för att innan man ens tänker tanken att börja trixa och fixa med sin kroppp så måste du veta vad det innebär att äta rätt.
När du har något att stå på så kan du sedan gå in och mejsla och trixa och fixa för att finslipa det du vill uppnå.

Banan efter träning är ett exempel på en snabb och enkel lösning för att snabbt få igång återhämtningen till musklerna som du brutit ner under gympasset. Kroppen behöver även kolhyrater.

Det är sant, man förbrukar lika mycket energi på morgon som kväll om du promenerar, Men innan frukost så är även insulinnivåer och blodsockret lågt, glykodeåerna med kolhydrater är tömda och kroppen får liksom inget annat val än att ta energin från fettdepåerna.
Det finns dock  egentligen ingen promenad som är bättre blodsocker än någon annan, den absoluta bästa promenaden är - Den som blir av!

RobinEH
0

Jag förstår inte riktigt tanken med 5 mål om dagen. Menar du att man skall äta så tills att man lärts sig hur man lägger upp kosten riktigt?

Hur menar du att kroppen behöver kolhydrater? Något jag lärt mig i skolan är att kolhydrater inte är essentiella. 
Menar du att kolhydrater får igång återhämtningen för att de absorberas snabbt? Eller är det något speciellt med just kolhydrater?

De glykogena depåerna i lever och muskulatur är inte tömda efter en natts sömn. Du behöver springa relativt långt för att förbruka all energi som är lagrad i de glykogena depåerna.
Vid mätningar som jag själv gjort så är blodsockret inte lågt. Troligtvis pga att kroppen via glukoneogenesen kan vidbehålla normalt blodsocker. Dessutom producerar kroppen bl.a. kortisol för att du skall vakna upp, detta är ett katabolt hormon som du vet. Kroppen lagrar fett av extra tillförd energi och förbrukar fett av för lite tillförd energi.