Träna framsidan av vaden/smalbenen?
Hur tränar man framsidan av vaden/smalbenen? Jag har benhinneinflamation och har haft det fram och tillbaka i nästan två år och det kommer och går hela tiden. Hittade detta tips om benhinneinflamation "Träna framsidan av vaden/smalbenen. Nästan alltid en muskelobalans." så jag tänkte att det är väl värt ett försök att träna dessa delar.
Jag visste inte ens att det fanns en "riktig" muskel där, alltid tänkt på det som en stödmuskel. Efter lite googlande hittade jag detta!
Muskeln heter tydligen Tibialis Anterior och du kan träna den så här (undre bilden) eller så här. Med andra ord som att du skulle träna vaden fast använder hälarna istället för tårna, verkar det som.
#1 tack för svar! glömde skriva att jag inte har tillgång till gym/"utrustning" men din andra länk går ju att göra hemma 
Viktitgt för dina benhinnor är att du inte spänner smalbenen hela tiden. Märkt det på mig att jag gick och spände hela benen. Trodde inte man kunde spänna sig på framsida vad men oja. Går också med stödstrumpor när jag rör mig länge plus masserar benen efter ett arbetspass. Duscha också gärna smalbenen medvetet varmt och HÅLL smalbenen varma.
Låter bra att man kan träna upp muskeln där och därigenom långsiktigt underlätta 
Som sagt, det är som balletrörelser. Du kan göra dom medan du borstar tänderna/står och diskar/fixar med något eller vad som. Bara att lyfta på tårna och stå kvar på hälarna i stället för tvärtom.
Jag brukar själv köra både och, lite då och då. Både fram och baksidan.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#4 Oj vart det inte krångligare än så! Dock dom lätta övningarna som brukar vara dom jävliga ^^
#5 Nej det är ju inte det :) Som det visar i inlägg 1.
Hehe ja, det tar en hel del också.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Kollat så att du har rätt skor till dina fötter och när du väl kan träna igen inte går ut för hårt?
#7 nja alltså jag har också funderat på detta. Köpte mina löpskor för typ ett år sen för att dom tydligen skulle passa min fot för jag är typ plattfotad eller något sånt. Men jag har funderat lite på om dom är så bra för att när jag springer med dem så börjar det alltid krampa på utsidan av smalbenet, alltså på sidan mittemot där jag annars brukar ha ont i benhinnan (vid andra aktiviteter, såsom fotboll osv.) Men hur hittar man ett par skor som passar en? Tilläggas kan det göra att jag har formgjutna sulor så det gör det svårare att prova skor där man från början inte kan ta ut sulan.

#8 Kolla med löplabbet som kan testa ut skor till dig. Jag har inlägg med och tar helt enkelt ut sulan jämt, sen får de säga vad de vill om det XD
#9 haha okej tack för svaret