Hur mycket pengar bör man lägga ned?
Efter studenten har jag inte gjort annat än att lata mig, nu är gymkort införskattat och även en gnutta motivation. Tänkte försöka komma ut och springa 1-2 gånger i veckan, då utomhus fram tills att det blir för kallt. Sedan kanske köra något pass på gymmet (zumba, core, vad som nu finns dvs..)
Men då jag inte jobbar heltid har jag inte den bästa ekonomin och nya skor bör införskaffas, kollade löparskor på stadium och det var ju 1000-lappen för löparskor. Dock lär jag ju inte springa så mycket så samtidigt vet jag inte om det, för mig, är värt att köpa ett par löparskor. Kommer inte jogga/powerwalka mer än 5 km åt gången i alla fall. Samtidigt kommer ju hälsan först.
Så, någon som har erfarenhet av löpning och kan komma med lite tips med hur man bör tänka, bör jag köra på löparskor direkt?
Jag tycker personligen att skor är det man ska lägga ner mest pengar på (därefter en bra sport-BH för kvinnor). Sedan finns det såklart olika skor till olika ändamål (promenadskor, löparskor, skor att ha inomhus på gymmet…). Jag skulle satsa och investera i ett par BRA löpardojor som du kan ha på gymmet också om du inte vill köpa flera par skor. Skillnaden mellan ett par typ jympaskor och ett par löparskor är oftast "höjden". i jympa rör du dig mycket i sidled och behöver mer stöd där än vid löpning. Mitt allraallra bästa tips är att gå till Löplabbet/Löpex och berätta vad du är ute efter, vad du tränar idag osv och få hjälp med att prova ut ett par BRA skor. Det kostar (mina senaste hamnade på 1700), men jag personligen tycker att det är sååå värt det. Fötterna sliter man på hela tiden.

Skor är otroligt viktigt. Det är den utrustning man ska tänka mest över och prova ut de som passar ens fötter och träningsnivå. Det som är viktigt att tänka på är att man kan ha pronation eller supination på sina fötter och då finns det olika skor som passar till dessa fötter. Har man rätt modell slipper man lättare skador som kan uppkomma.
Vet inte var du bor med de flesta städer har löplabbet och kan se bortom deras otrevliga personal så kan de hjälpa en. Löp och Sko kliniken rekomenderar jag men de finns i Göteborg.
Köpte ett par löparskor/ett par skor man kan ha på friskis och svettis där man studsar mycket samt springer mycket. Nike air heter märket. Är stötdempande (heter det så?) både fram och bak då jag lätt får benhinneinflamation. Efter dessa har jag inte haft problem med benhinneinflamation någon gång. 699:- betalade jag på Stadium för 1 år sedan.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/