Andra som tycker det är provocerande
Jag tränar inte så jättemycket (tycker jag), men jag gillar att träna och visst har jag perioder när det blir mindre jag också. men jag är så trött på att att folk känner att de måste ursäkta sig när det kommer fram att jag träna eller "få dåligt samvete".
Som härom dagen när jag cyklade rätt långt till en föreningsträff, jag tyckte det var en härlig dag och jag gillar att cykla, men visst det var ganska långt och så här i efterhand hade jag nog hellre tagit bussen MEN det var inte saken utan då måste folk kommentera att "oj nu får man ju nästan dåligt samvete när jag tar bilen och du cyklar".
Eller när man säger att man har lite bråttom till ett spinningspass efter jobbet så måste folk komma med "ursäkter" om varför de inte tränar. eller sina titta ned för näsan och "oj vad du är duktig"
Jag struntar blankt i om andra tränar eller inte. Själv tycker jag det är roligt och mår bra av det, varför måste folk verka tycka det är provocerande?
Ofta undviker jag att säga att jag tränar eller hur ofta för att slippa folks rynka på näsan kommenterar.

Alltså… jag tränar för att må bra och tränar inte för att må bra med :) Jag tränar inte för andra, men visst är det jobbigt med diverse kommentrarer. Men det man kan göra är att då peppa andra att kanske träna med en istället för emot en ;)
Har fått kommentarer som "hur orkar du människa?!" när jag tränar efter 8h jobb där man rör sig väldigt mycket. Jag har mycket energi, jag har mina mål med träningen så det är bara att tuta och köra. Märker att jag sover otroligt mycket bättre under en natt där jag töttat ut kroppen under dagen än om jag skulle strunta i och träna. Jag klagar inte på att folk latar sig runt om mig om de inte "klagar" på att jag tränar. Jag är ju iaf hälsosam och min kropp mår bra.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag tror att en del får dåligt samvete för att de själva kanske skulle vilja ha samma motivation och samma ork, och inser att deras ursäker "åt sig själva" egentligen är rätt dåliga. När de då påminns av andra som orkar och är motiverade känner de sig kanske lite skyldiga och vet att de skulle kunna vara "lika duktiga" om de bara tog sig i kragen.
Jag bryr mig inte ett skvatt om ifall andra tränar eller inte. Jag är själv verkligen periodare. Jag varken skryter om när jag gör det eller skäms när jag inte gör det. Träning är ju upp till var och en.
Jag får ofta kommentarer om mina matvanor trots att jag inte följer någon diet. Men som 16-åring ska man tydligen inte tänka på vad man stoppar i sig trots att man gör det för man vet vad man mår bra av. Att ibland skippa fika, godis eller undvika bröd i för stora mängder är provocerande för vissa. Får ofta höra "men ät en bulle, du som är så smal och tränar!" "vad tjock jag känner mig som dricker läsk!" Väntar med spänning på de kommentarer som lär ploppa upp under veckan när klassen ska på läger. Mitt "godis" består av två proteinbarer, lowcarbchoklad och frukt.
Får också ofta höra kommentarer om min styrketräning, då tjejer "inte ska lyfta tungt och ha synliga muskler".
Har aldrig brytt mig om sådana kommentarer, annaat än tyckt det varit roligt då :)