Gym och sötsug
Jag har varit väldigt duktig med gymmet nu de senaste veckorna, och samtidigt har mitt sötsug bara blivit större?! Jag förstår inte, jag äter bra, proteinpulver direkt efter träningen och mat sen efter det…
Men förstår inte varför jag får sånt sug efter godis och liknande? Borde det inte bli lättare med tiden att stå emot det?
Äter jag för dåligt? Jag är ju konstant hungrig nu sen jag började gymma seriöst och stoppar i mig mat/frukt/mellanmål nästan varannan/var tredje timme. Ändå är sötsuget där heeeeela tiden….
hjälp mig…haha
Om du ökat på din träning har du också ökat på ditt näringsbehov och det kan leda till större sötsug också. Jag skulle se över balansen i kosten, kanske dra ner på frukterna som är väldigt söta då de lätt kan locka fram större sötsug.
#1 Äter bara en banan per dag (får en frukt per dag på jobbet), annars äter jag faktiskt inte frukt…
Funderar på om jag kanske ska ha natuella cashewnötter på jobbet och hemma som jag kan knapra på när jag bli hungrig…
Annars vet jag inte vad jag ska göra riktigt…
du kanske kan ta något att dricka när du blir sötsugen som egentligen inte är sött, typ kaffe eller te?
Det kan ju bero på flera saker. Dels att kroppen behöver mer energi när du gör av med mer energi. Är man trött eller stressad så höjs oxå nivåer så man får ökat sötsug.
Lysnna på kroppen! Se till att du får i dig alla delar av träningen, dvs. gym, mat och vila! 
Testa minska på kolhydraterna och ät mer fett istället så håller du dig mätt längre.
Jag äter inga kolhydrater och har inget sötsug alls (det kan nämnas att jag åt godis varje dag förut) plus att jag håller mig mätt i timmar!! (äter oftast bara frukost och middag)
Frukten är ju också väldigt söt och kan som någon sa, leda till mer sötsug.
#3 Så gjorde jag för några år sedan. Tyvärr fungerar det inte längre då jag har stora problem med magkatarr. Varm dryck, speciellt mycket kaffe, förvärrar de besvären. #4 Jag tror precis som du säger att jag måste hitta en balans. #5 inget alternativ för mig. Det kan inte vara omöjligt att få det att fungera samtidigt som jag fortsätter äta varierat. Tror det handlar om att hitta en bättre balans… som #4 säger.
Jag säger inte att du ska sluta äta kolhydrater helt, men att du kan ju testa minska på dem och öka på fetter för att se om du får någon reaktion.
Eftersom det funkar för många och jag är ett levande exempel på att det minskade mitt sötsug och inte är hungrig lika ofta..
Är inte det en del av att hitta en bättre balans? Eller vad tänker du på?
#7 Och jag säger att just det inte är ett alternativ för mig. Det som funkar för dig och många andra funkar inte för alla. Jag vill inte ändra min kost till så nära lchf pga andra orsaker. Då har jag hellre kvar mitt sug efter sötsaker, för det andra alternativet är svårare att hantera. Så, jag får försöka hitta en bättre balans i sättet jag äter nu… eller stå emot, eller helt enkelt ge efter för suget och ta en bit väldigt mörk choklad….
ah okej, missförstod det hela som om du inte ville pröva eftersom du var för "bekväm", aja lätt hänt!:)
Ja det är inte kul att ha ett ständigt sötsug, då det lätt påverkar humöret.
Hoppas du hittar en bra lösning.
En liten mörk choklad skadar väll inte om du tränar!
Jag brukar dricka te när jag blir sötsugen. Har endast mjölk i. Funkar utmärkt för mig.
#9 nej inte för bekväm :) missförstånd är sånt som händer. #10 kanske ska testa det. Kan ju inte skada… :)
kan vara att du egentligen är törstig, mer träning, svettas mer…större vätske behov
Törst kan ibland kännas som sötsug
brukar ta en sked äppelcider vinäger när jag kommer hem efter gymmet, smakar apa men verkar fungera i alla fall
Tack för alla svar! Måste erkänna att det inte gått så bra med att låta bli sött när suget sätter igång. Men har heller inte skött maten så bra den senaste tiden.
Har från och med idag "börjat om" och dags att kämpa igen :P

kanske bär kan minska ditt sötsug? Nu när det är sommar finns jordgubbar som är mums mums =)
Kan ju säga att det inte gått bra överhuvudtaget… haha.
Nu är jag dock på banan igen. Har bestämt att jag får äta frukt, det är inte bara dåligt. Känner jag sötsuget så har jag druckit en halv kopp kaffe, och det är oftast efter middagen, då kommer sötsuget.
Rensade skafferi på godis och chips och andra snacks. Det enda som fick stanna var möööörk choklad och några praliner, som jag för övrigt inte har rört :)
Börjat med joggingen och gymmet fortsätter jag som vanligt med.
Har en ätardag i veckan. Lördag har jag bestämt det till. Köper lite lösgodis och en chokladbit och jag hade till och med problem med att hinna få i mig det innan lördagen var slut, så kan minska ner på det mer nu på lördag, vilket känns väldigt bra :)
Tre månader ska jag hålla på, mest för att se om det gör någon skillnad… vill få bort en del underhudsfett så mina muskler blir mer synliga. Det är iaf målet :) Förstår att det inte tar bara 3 månader, men vill gärna se någon skillnad under de månaderna så jag är peppad att fortsätta.