Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 1148 ggr
fia-mia
2012-07-06 10:44
0

Fråga om vikter

Jag har börjat styrketräna lite mer seriöst senaste sex månaderna, håller mig dock till Friskis cirkelgym men tränar där på egen hand. Blev dock lite förvirrad häromdagen då jag inte varit där på ett tag. Har kört en del bicepscurls hemma med hantlar på sju kilo, då fixar jag tre set och antal reps blir runt 8-6-6. På cirkelgymmet ville jag i tisdags få ett hum om hur mycket jag klarar och hade inga problem att klara åtta reps på 32 kilo och nästföljande två set på 27 kilo.

Beror skillnaden på att jag sitter ner och inte behöver tänka lika mycket på tekniken när jag kör bicepscurls i "maskinen"? När jag kör bicepscurls med fria vikter upplever jag att tekniken försämras efter ex antal reps men i maskinen klarar jag ju betydligt mer.

Vill ju inte överbelasta musklerna samtidigt som jag vill deffa en del, men det är lite svårt att avgöra hur mycket man ska lasta på.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

RobinEH
2012-07-26 22:45
0

Är du säker på att det är kilo och inte pounds?

Maskiner skall man hålla sig borta från så mycket det går. Maskinerna sköter balanshållningen åt dig. Detta gör det mycket enklare för musklerna att jobba vilket leder till att musklerna inte tar lika mycket skada och kroppen behöver därav inte heller överkompensera muskelfiberskadan så värst.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa