När kan det tänkas vända?
Den 15 maj i år hoppas jag att mitt liv tog en vändning, då jag hade min första "date" med min PT på gymmet. Fram till nu har jag haft 48 år av väldigt lite träning och aktivitet. Jag har alltid räknats som en stark tjej och jag har pysslat en del med hästar och så, men jag har alltid varit överviktig och rört mig minsta möjliga.
Jag förstår så klart att det finns massor av muskler som ska väckas till liv, och att mina prestationer på gymmet kanske inte är så stora i det stora hela även om de är enorma för mig… men varför går jag upp i vikt? Jag vet att muskler väger mera än fett, men även midjemåttet står stilla…
Jag äter LCHF kost, jag tränar 6 dagar i veckan (varannan dag styrka, varannan dag kondition) Konditionspassen är kanske inte mycket för andra, men de får ju mig att bada i svett och bli helt slut, så jag borde förbruka en del.
Till allt detta är jag typ 2 diabetiker och får nu Victoza som också ska göra att man går ner i vikt… men jag går upp… jag har ökat ca 4 kg sedan jag började träna och är nu uppe på tresiffrigt till min 164 cm kropp.
Finns det någon med liknande erfarenheter som kan berätta om när det vände, när musklerna började göra sitt lixom?
Jag kommer inte att sluta träna, för jag älskar detta och jag har blivit så pigg och rask (så jag borde förbränna mera även i vardagen) men jag vill inte bli tyngre nu :(
Kul att du hittat en sundare livsstil!
Jag vet tyvärr inte mycket om hur dina sjukdomar påverkar vikten så det kan jag inte uttala mig om. Men generellt är det ju så att en viktnedgång bara skapas om du äter mindre än du gör av med så att kroppen måste ta av det som finns på kroppen vilket leder till en viktminskning. Jag skulle rekommendera att du ser över ditt matintag, för antagligen får du i dig mer än du behöver. Din PT har inte möjlighet att se över din kost också? Annars skulle jag nog rekommendera dig att besöka en dietist för att få tips på vad som passar din kropp utifrån dina förutsättningar.
Hoppas det vänder!
Tack Fia-Mia :) Jag har varit i kontakt med dietister tidigare och min PT ansåg att jag har stenkoll över mitt matintag och kunde kostläran bättre än henne :) För mina sjukdomar är LCHF det bästa alternativet bl a eftersom ett ökat kolhydratintag skulle innebära insulin för min del, och det gör det ännu svårare att gå ner i vikt. Tyvärr är inte dietist vs LCHF en bra kombination… då de verkligen föraktar denna kosthållning och inte ens vill sätta sig in i den :(
Jag ligger någonstans mellan 1800 och 2000 kalorier per dag, vilket ska vara ok om man går på lowcarb har jag förstått. Jag misstänker att jag inte behöver se över hur mycket jag äter utan mera när i förhållande till mina träningspass. Min pt har semester just nu, så jag tränar på egen hand, är därför jag pepprar er med frågorna i stället :)
Okej, tyvärr är jag inte tillräckligt insatt för att kunna hjälpa dig. och många dietister är ju tyvärr emot just LCHF, men det låter ju som det fungerar för dig. Och så länge man mår bra av det så tycker jag inte man ska förändra något.
Hoppas någon annan här på forumet kan hjälpa dig bättre!
Tack Fia, snällt att du försökte hjälpa ;) Har ställt frågan på andra ställen också, jag lovar att berätta om jag får något svar… Förmodligen blir svaret att det är bara att vänta, så vänder det snart… men det är sååå frustrerande, för ju tyngre jag blir desto jobbigare är det ju att träna…
Du verkar ju ha koll, men jag vet själv att när jag tränar så är jag hunrigare och äter "omedvetet" större portioner.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jepp Winter, så är det ju. Därför lagar jag bara portionerna jag "får" äta. Har börjat regga i Dumbell för att greppa det hela, ni får gärna kolla in min dagbok där, skriver mycket om mat och träning just nu. http://www.dumbbell.se/useroverview/nancy-alke/u164143
Faktum är att jag har gått ner tre kilo denna vecka, bara av att sluta äta turkisk youghurt och nötter, det har väl blivit lite för mycket kolhydrater förståss. I dag firade jag att jag gick på semester, med sushi, så jag lär väl få tillbaka kilona igen, men tror ändå att jag kan ha knäckt koden ;) eller inte jag, utan Moniq i den här tråden http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f7d6c25d3b4fd3a58000a61-antligen-viktras-kalorirakning-aggbanta?bookmarks-1
Det enda jag känner är att jag har lite för dålig koll på det där med vad man äter och träning, vill ju inte gå ner i muskelmassa utan tvärt om.