Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 6527 ggr
Peppe
2012-06-05 22:59
1

Sit-ups hur??

Jag är en sådan där människa som är värdelös på allt fysiskt.

Jag vet helt enkelt inte hur man gör en riktig sit-up. Har testat lite nu på golvet och jag känner ingenting i magen - däremot i halsmusklerna?? Hur sjutton gör man? Kan någon förklara för en idiot.

Har försökt följa den där 8 minutes abs-filmen och jag klarar bannemig inte en enda övning. känner ingenting och gör allt fel. Speciellt alla dom där armbåge ska mot knän - what?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zadeira
2012-06-05 23:40
4

När jag var totalt otränad och hade noll magmuskler kunde inte jag heller göra "vanliga" situps, jag använde bara nacken och gjorde allt fel. Nu när jag tränat upp mina magmuskler på annat sätt kan jag göra "vanliga" situps och känna hur det tar på just magmusklerna.

Se till att hela tiden pressa ner svanken i golvet. Sug in magmusklerna, tänk dig nästan att navlen ska gå genom och sugas in mot ryggraden. Gå inte för högt upp, lyft bara några centimeter från golvet och se till att verkligen hålla emot med spända magmuskler när du går ner. (Gör övningen långsamt, är mycket lättare att verkligen behålla kontrollen genom hela).

Jag skulle annars tips om benlyft för att stärka magmusklerna. Jag tycker personligen den övningen känns mycket mer i hela magen och framförallt är lättare att göra korrekt och kontrollerat. Då använder man inte nacken/halsen som man så lätt gör som du beskriver vid vanliga situps.

Karmatarerskanise
2012-06-09 17:08
3

Glöm inte att du ska lyfta överkroppen rakt upp i luften, inte snett mot benen. Bara ett litet lyft rakt upp och svanken ska ha golvkontakt hela tiden. Ha magen spänd hela tiden.

WinterPrince
2012-06-11 16:00
1

Jag hade också problem med situpsen förr. Tills jag insåg att jag bara lyfte min kropp, typ hjärnan sa till mig att lyfta överkroppen. Nu har jag börja spänna magmusklerna, och vid tillräckligt spänning så lyfter överkroppen från marken.

I början kom jag inte alls så långt upp med den tekniken, men efter lite träning är jag nu i samma läge, kanske till och med lite högre upp.

[Vargöga]
2012-06-14 18:35
2

Ett tips är att lägga armarna i kors över bröstet istället för att ha dom bakom huvudet. Och som Hera säger så skall du lyfta rakt upp och inte böja dig mot knäna.

HannaM
2012-06-17 17:38
0

Jag är värdelös på situps. Alltså verkligen värdelös och det beror inte på avsaknad av muskler, jag har varit precis lika jäkla usel oavsett hur tränad eller otränad jag varit.

Jag har alltid löst det genom att göra andra övningar tills jag en dag äntligen fann bosubollen och vips fungerade det.

Problemet har alltså alltid varit en kombination av för mycket svank, aning för lite muskler och hårda golv som gör det vedervärdigt att försöka pressa ner svanken (och därmed svanskotan) i golvet. Med en mjuk rundad boll under så kan jag pressa i svanken ordentligt och kan använda rätt muskler, äntligen!

[Suddagumman]
2012-07-01 01:04
0

Kör plankan istället. :)