Träning iFokus

Träning

Etikettträningstillbehör
Läst 4615 ggr
LaSadie
0

Vibram Fivefingers

Är det någon har som använder dom?

Jag har hopplösa fötter. Överpronerar och med högt fotvalv och kan inte inte ha skor utan mina inlägg annars så får jag betala det dagen efter eller tillochmed på kvällen med benhinnor, fötter, knän osv. som gör fruktansvärt ont.

Har läst att de är bra för fötter som mina och vill gärna höra från personer som använder dem vad de tycker?

[Malin]
0

Faktiskt första gången jag hörde talas om de men det verkar ju faktiskt väldigt intressant! :D

LaSadie
0

Dom gör det ja så vill gärna veta mer om dom ^^

LaSadie
0

Här är en rescencion gjord av en bloggar vid namn Dessi som just köpt dom Glad Ska nog fråga löp och sko kliniken om detta kan vara något för mig med tanke på min mupp fötter.

Pialinn
0

Jag tittade på sajten och för mej ser det mest ut att vara ett nytt sätt att tjäna pengar på en ny grej utan funktion.

Min fråga Anna är:Kan du överhuvudtaget gå barfota?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[vaargen]
0

Jag är väldigt sugen på att prova ett par VFF men tyvärr så har jag inte råd förtillfället men jag har också hört väldigt bra saker om dom.

Finns massa trådar om dom på jogg.se och kolhydratater-ifocus

LaSadie
0

#4 Ja jag kan gå barfota, men har ingen störra lust att springa barfota. Jag har förstått grejen med VFF, att det ÄR faktskt bättre att springa utan hälnedsättning. Om man tänker på hur "stenåldersmänniskan" är uppbyggd så är det mer naturligt att springa utan hälnedsättning, men bekvämlighetsmänniskan vill inte springa barfota ^^

LaSadie
0

#4 Och om du menade bloggen har hänvisade till så är det en person som har köpt skorna och ger feedback på vad hon tyckte om dom

[vaargen]
0

Ja, så har jag också förstått det, för om man tänker efter så går man ju (vanligtvis) helt annorlunda i skor mot när man går i strumpor/barfota.

Sen finns det ju "galningar" som springer helt barfota ändå ;)

LaSadie
0

#8 Precis, läste kommentarerna på jogg.se. Lät lovande =)

Haha, ja galningar finns det. Läste om tokar som sprang barfota i NY i GP tror jag… så långt ska jag inte gå :D

[vaargen]
0

Hittade aquasocks idag som är också tunna(5mm) och väldigt billiga om man vill testa på barfota(med skydd) så kanske dom är en bra och som sagt billig variant att prova på

Hjarnfysik
1

Fivefingers är de bästa skor jag haft. Tidigare fick jag ont i fötterna ibland när jag sprang riktigt långt, men med VFF dansar jag fram genom skogen:-)

Min recension av VFF

LaSadie
0

Puttar upp tråden lite :)

[ingvarisbjorn]
0

Är så sugen på ett par five fingers! Men det får vänta av ekonomiska skäl Tungan ute

Hjarnfysik
0

Du kan pröva att springa med dina bara fötter i väntan på lottovinsten. Det är gratis. Särskilt härligt efter en strand eller på gräsplan.

LaSadie
0

#14 Väldigt roligt *NOT*

Hjarnfysik
0

Jo det är jätteroligt, man får försöka se upp med alla ömma tår bara:)

Pialinn
0

Och specielt för allt glas som folk roar sej med att kasta där det inte hör hemma.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Norrbysa]
0

Jag tänkte skaffa ett par men är osäker på storleken. Enligt -tabellen- ska jag har storlek 42! Jag har normalt storlek 39… hur går det ihop?

[ingvarisbjorn]
0

#18 Det jag har läst om VFF är att många har en annan storlek på dem än de vanligtvis har på skor. Om du bor i (eller nära) en stad med Naturkompaniet så tror jag dock att du kan prova dem där. Det är nog säkrast. Ska själv skaffa ett par i en avlägsen framtid, men då ska jag prova ut först så att det blir rätt Glad

PatrikHagglund
0

Jag köpte ett par häromdan och har hunnit med två löppass. Känns väldigt lovande så långt. (Har också väldigt höga fotvalv.) En aningen öm i fötterna och träningsvärk i muskler jag tydligen inte använt på samma sätt tidigare, främst i vaderna.

Har alltid sprungit relativt mycket på framfoten. Nu när jag jämför med mina gamla joggingskor så känns de som att springa i högklackat. I och med att vanliga joggingskor har så tjocka sulor i hälen så kan man inte sätta ned foten med så liten vinkel, och samtidigt få bra fjädring i foten.

[Norrbysa]
0

Jag hittade ett par i modellen Speed och har varit ute 1 gång nu och jag säger bara WOW! Vilken skillnad!

Jag flög fram med en helt annan studs i steget och det kändes mer naturligt. :-)

Idag har jag grym träningsvärk i fötter och vader trots att jag bara sprang ett par km för att testa.

LaSadie
0

#21 Roligt att höra! Ska bli skoj att testa dem om de finns i affärer Skrattande

Ofelia
0

#11#

Förstår att de är sköna i skogen men hur fungerar dom på asfalt och hårt grus?

Själv har jag inte kunnat löpa förrän jag satte på mig MBT skor (får ont i höftböjaren annars) och det är ju ganska precis motsatsen till barfota. För mig fungerar MBT jättebra (har rätat upp hållningen, höften fungerar och har förbättrat balansen), kan för första gången springa ordentligt o så läser jag då om dessa "skor" och blir konfys….VAD är rätt egentligen?

LaSadie
0

#23 Som våra föfäder grottmänniskorna gjorde Skrattande Antar jag Obestämd

[Norrbysa]
0

Jag testade på asfalt och det fungerar bra. Det är nästan lättare att springa rätt när det gör ont om man råkar landa fel. :-)

Ofelia
0

#24#

Tja våra förfäder gjorde mycket fel också,och inte blev de gamla inte…. De hade som inga val och en del av vår utveckling har ju varit till det bättre också så jag köper inte det argumentet rakt av.  

#25#

Ok , hur långt sprang du då och hur gick det med benhionnorna? Antar att du inte har några problem med kroppen sen innan ? Skulle vara intressant att prova men är rädd att väcka upp gamla problem.

LaSadie
0

#26 Men jisses… Förstod du inte att jag inte har/hade den blekaste aning. Det jag har läst på iallafall är det hjälper en att springa så som kroppen är konstruerade att springa, inte med hälen utan med trampdynana. Sen hjälper den en att förbättra löpsteget och muskler.
Tror inte att större delen av utveckling har varit tillgodo som alldeles för mycket kolhydrater i vår kost och alldeles för mycket socker och tillsatsämnen rakt av i vår kost.

[Norrbysa]
0

Vet inte hur problem med benhinnor känns men visst har jag haft mina krämpor. Har alltid haft ont i fötterna och har även ett brutet ben i ena foten. Vaderna kan krampa ibland och ena foten är monterat snett på knät så jag måste springa lite snett med den foten.

Men jag är inte den som klagar. :-)

Ofelia
0

#27# Oj, tog du illa upp? Inte meningen…men ibland så tycker jag nog man romantiserar dåtiden en aning. Just argumentet att man gjorde så förr används i säljande syfte som att det självklart är bättre för att de förekom på stenåldern tror jag inte på rakt av bara.

MBT-skorna som jag använder har samma argumentation och de fungerar precis tvärtom, man ska sätta ner hälen och rulla fram. Säger väl en del om att man ska vara skeptisk till "stenåldern"?

Hursom, själv ska jag iväg och prova ut en sula som man gör efter att ha lagt fötterna i nån slags form samt att de tittar hur man springer. Ska vara bra för att väga upp defekter man kan tänkas ha i kroppen. Sedan ska dess sulor gå att använda i valfria skor. Återkommer med rapport efter om någon är intresserad.

PatrikHagglund
0

#29 Tja, när man går barfota (som på "stenåldern") så sätter man väl också ned hälen först. Enligt min erfarenhet så är det först när man springer som man sätter ner framfoten först. (Först läste jag MTB istället för MBT och undrade vad det hade med stenåldern att göra. Glad)

#20 Nu har jag haft mina VFF Classic i en månad och är fortfarande nöjd. Dock verkar jag inte ha blivit helt anpassad än, trots att jag har sprungit ofta i dem. Musklerna är inget större problem längre, men ibland ömmar det i lederna inuti foten (dvs de verkar ovana vid den annorlunda fotisättningen). Kanske återkommer med ytterligare en rapport nästa månad.

Ska också försöka få tag på ett par VFF Speed, men det verkar inte enkelt. Någon som vet någon butik i Stockholm eller Linköping som har dem inne?

Ofelia
0

#29# Aha, så man sätter ner framfoten först när man springer barfota?  Jag gör det ju inte eftersom jag faktiskt hittils sprungit i mina MBT-skor också och då alltså sätter jag ner hälen först men ska testa några meter barfota….

Musiken
0

Nagon som sprungit i dem under hosten/vintern? Ar supersugen pa att kopa ett par, men vill ju ogarna forfrysa tarna :P

Musiken
0

Och annu en fraga! :P

Pa ebay sa hittar man ju manga som saljer for en eller ett par hundralappar (fran Kina sa klart). Antagligen kopior, men nagon som har erfarenhet av att kopa darifran?

Och ang, storlekarna: hur "tajta" ar dem? Ligger precis pa 24cm i fotlangden och enligt tabellen sa ar storlek 39 23.9cm langa och storlek 40 24.7cm…. I vanliga fall har jag 37 i skor. Vill ju inte kopa ett par som antingen sitter som korvskinn (vill kunna fa i ett par strumpor i vinter) eller blir alldeles for stora..

LaSadie
0

putt putt

har inte köpt några än. Glömde och fråga senast jag var på Löp och Fot kliniken som är mina gurus.

Musiken
0

Jag har kopt mina! Kopte ett par i strl 39, och de sitter perfekt nar jag dragit at snodden lite!

Har ingenting negativt att saga om dem an sa lange iaf. Kanns helt underbart att springa nu (mot ren och skar pina tidigare), och jag orkar mer an dubbelt sa langt som i vanliga loparskor. Blir inte sa kallt om fotterna heller, trots att jag springer i regn och lera. Antar att de haller sig varma genom rorelsen och blodet. Ska dock kopa ett par ta-strumpor till vintern, men tanker inte anvanda dem pa regniga dagar, da jag skulle tro att vatan i sockorna kyler mer an vatan direkt pa huden (som dunstar snabbare).

LaSadie
0

Vilken storlek har du annars på fötterna och vart köpte du dina?

Låter annars väldigt lovande :)

Musiken
0

Jag har vanligtvis strl 37. Kopte dem pa ebay fran en tjej som hade kopt fel storlek, sa fick dem for knappt 300kr :) Helt nya och oanvanda, med lada och allt! De var dock de enda paret som var orginal (for en billig peng). Alla andra annonser var antingen pa kopior for en spottstyver, eller orginal for de hutlosa pengarna de kostar - sa jag hade en valdig tur!

Kom dock pa en negativ sak! Jag far ofta ett litet hall nar jag springer pa asfalt :P Hander inte i skogen, sa antar att det har att gora med att jag springer "fel" pa asfalten.

LaSadie
0

#37 Vilken flax! Ibland ska man ha tur. Men då ska man egentligen ta en storlek som är lite större än sin vanliga?

Musiken
0

#38 Ja, jag kollade tabellen pa deras sida, och den stamde for mig iaf :)

Ove-D
0

Jag använder mina dagligen. Jag har haft hälsporre på båda fötterna, har dålig blodcirkulation i fötterna, är plattfotad och har överrörliga fotleder. På vintern kör jag medskor med anpassad sula (avgjuten av min fot) men jag kan ändå bli trött i fötterna och få ont framåt eftermiddagen/kvällen. Men med FiveFingers känns det bättre!

När jag köpte mina importerade jag mina (2 veckors leverans) och kostade ca 850 Skr inkl frakt. Först var jag inne på naturkompaniet och provade ut vilken modell och storlek jag ville ha,,, Jag ville INTE ha skrikigt rosa eller orange utan neutralt svarta, så det fick bli herr.Jag provade också hur jag tyckte det var med spännen och utan osv för att se vad jag tyckte om de olika modellerna. De jag gillade bäst var Vibram FiveFingers KSO så jag googlade och letade efter billigare alternativ (än två tusen spänn). Tror det var på Tradera som jag hittade dem…

Men nu har jag problem att hitta (billiga) tåstrumpor!!! Har varit i flera sportbutiken som hänvisar till Lindex som inte har. Har varit på KappAhl som inte heller hade… 2009 har jag läst i en annan tråd fanns tåstrumpor på Jysk! Men jag har inte varit där än. På XXL i Bäckebol (Göteborg) har de Vibram-tåstrumpor för 149 kr men eftersom jag tänkte köpa 4 par så tycker jag det blir lite väl dyrt med 600 spänn för fyra par…

Jag håller INTE med #4, tvärt om tycker jag att de verkligen fyller sin funktion att ha mer rörliga fötter vilket är svårt i ett par vanliga skor.

#37 Vilket fynd!!! :-)

Ove-D
0

Jaaaaaaaaaaaaa! nu har jag hittat BILLIGA tåstrumpor!!!

LaSadie
1

#40 Härligt att höra! Letade efter VFF i USA när jag var där i oktober men fann inga, doc några från Fila som inte var sköna alls. Tåstrumpor är lika hopplöst med, har haft ett par i mitt liv och det var playboystrumpor även de från USA