Tävling?
Hej!
Jag och min kompis vill båda bli smalare lite överallt på kroppen så vi beslutade att göra en tävling. Vi får inte äta några söt saker (chips, godis osv) och så ska vi träna fyra/fem gånger i veckan. Och då har jag en fråga jag skulle vilja ha den här kroppen: http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2007/09/mage.jpg. Hur ska jag träna?, jag vill (som på bilden) inte direkt ha magrutor eller nått sånt, bara en kropp med mindre fett. Vad & hur ska jag träna?. Just nu har jag ganska stora lår, magfett och underarms fett jag vill bli av med.
Tack i förväg.
/ Miranda
Vill du bara bränna och inte bygga så är det konditionsträning som gäller, löpning, spinning, simma… Lycka till!
Ge mer än du förväntar dig att få.
#1 Okej, tack. Vet du hur länge/långt man ska springa för att märka skillnad så fort som möjligt?.
/ Miranda
Det du kommer längst med är att inte ta ut dig och köra för hårt i början, då riskerar du bara att överanstränga dig och tappa motivationen och lusten att springa. Bättre att sätta upp små delmål så du inte blir besviken, man brukar säga att man ska fokusera på målet till nästa sommar, den som kommer nu kommer du ha fått bättre hållning, kondition och figur men antagligen inte nå ända fram till vart du vill vara om du inte har en väldig tur med gener.
När du känner att din kropp börjar få upp konditionen så kan du öka distans efterhand. Börja med några km och kör gärna intervallträning, dvs spring i ett visst antal meter eller sek/min sen går du i rask takt i samma intervall, sen springa osv.
Bara du kan känna vad som är rätt distans och tempo för dig(vet inte vad din grundkondition är), känn efter när din kropp säger ifrån. Man brukar kunna få upp konditionen rätt snabbt.
Kämpa på och är det svårt att hålla kosten mentalt så sätt ut en dag i månaden som du får bryta den lite, det kan rent av vara bra för kroppen så den inte ställer in sig på "svält", då går du upp lättare när/om du börjar äta mer socker och kolhydrater igen. :)
#3 Okej, tack :). Men just nu kör jag efter det här schemat http://iform.se/traning/traningsprogram/ga-dig-smal-traningsprogram_lock. Tror du det är bra? eller hur man ska säga…
/ Miranda
#4 Att försöka bränna fett bara genom att promenera tror jag inte ger något större resultat, åtminstone inte jämfört med vad #1 skriver ovan, dvs. löpning, simning, spinning osv.
För en frisk människa utan skador så skulle jag helt klart rekommendera någon typ av träning där du får upp pulsen och där du kan ta ut dig ordentligt. Procentuellt så bränner promenader otroligt lite jämfört med många andra träningsformer.
Sedan måste man, precis som 'wolfgrin' säger se det långsiktigt. Det går inte att träna superhårt wn kort tid och tro att man ska få jättebra resultat och dessutom må bra av det. Risken är istället stor att man sliter ut kroppen och tappar motivationen, eller ännu värre; skadar sig.
Lycka till!
#5 Okej, tack. Men vad för träning tänker du på?, alltså kan du ge några exempel.
/ Miranda
#6 Jag har ett tips. OM du har möjlighet skulle jag köpa ett gymkort där du får tillgång till gruppträning. Då kan man välja det man känner för, jag brukar köra dans och boxning varje vecka och sedan variera mellan lite annat. Då tröttnar man inte! Och all träning är bra träning. Dessutom får man mycket pepp på gruppträningar och klarar mer än man trodde var möjligt.
#7 Men problemet är att jag bara är 13 år, och alla gym som finns här jag bor måste man vara 15+ eller ha en vuxen med sig, och min pappa bor långt i från mig och jag åker inte ofta till honom och min mamma tränar inte…
/ Miranda
Kolla runt lite mer på iform, där du hittade promenadgrejen! Annars tycker jag att du, som bara är 13 år, inte ska tänka så mycket på kroppen och vikten och sånt. Men däremot kan du äta nyttigt och träna för att må bra! Gör det du tycker är kul i sånt fall! Kanske börja träna något sport istället? :)
#9 Jo jag har gjort det, men jag tycker inte om sport så mycket, så jag måste hitta ett annat sätt och röra mig istället för att bara sitta vid datan och vara inne, det är delvis det. Jag tänker inte så mycket på vikten faktiskt :). Men det jag tänker på är att det skulle kunna vara skönt att gå i bikini utan att skämmas osv :). Som t.e.x om jag har shorts, så när jag går ''ser det konstigt ut'' eller, alltså fettet rör sig så mycket när jag går, det är svårt att förklara. Och sen när jag sitter ner så blir mina lår jätte stora, det skulle jag vilja träna bort ex :). Med tanke på att jag ska åka utomlands i sommar mycket och bada osv så vill jag träna upp min kropp lite osv :). Det är nog därför jag tränar för det mesta.
/ Miranda
#10 Ja, jag förstår dej. Jag är inte så himla mycket äldre och tränar ju själv, dels för att må bra och för att jag tycker det är kul men självklart för att få snyggare kropp. Men vill bara säga att för att bli nöjd med sin kropp gäller inte bara träning, det gäller också att jobba på självförtroendet :))
Är du säker på att det inte finns nån sport som du tror passar? Finns massa olika typer av sporter, bollsporter, bedömningssporter så som gymnastik, konståkning, cheer, simhopp mm, kampsporter, skidsporter och lite annat som klättring t.ex. :D
#11 ja, jag gick på dans förut, men jag är inte så värst bra på det och plus att det är bara en gång i veckan. Ridning är också kul, men det är en ganska dyr sport. Och jag gillar inte så mycket lag sport.. :)
/ Miranda
Föressten, För länge sen (alltså kanske 1 år sen) så styrke tränade jag magen varje dag (alltså situps, crunch osv) och då märkte jag att magen blev mindre, jag rörde inte på mig på nått annat sätt än att jag styrketränade. Det kändes liksom som att fettet var borta, eller inte allt då, men hoppas ni förstår. Vet ni varför det kan bli så?… hoppas ni förstår
/ Miranda

Tänk på att det inte går att punktförbränna, alltså bränna fett på enstaka ställen. Även om du bara tränar magen så bränner du fett över hela kroppen. Däremot kan just din kropp ha det lättare att bli av med fettet på vissa ställen innan andra. Att fettet försvann från magen när du styrketränade beror på att du också brände fett samtidigt. Det är bra att du tänker på din hälsa, men oroa dig inte för mycket. Du är ung, och har många år framför dig som du kan träna på. Din kropp har inte vuxit färdigt än. Lycka till!
#14 Det visste jag redan :). Tack så mycket för svaret :)
/ Miranda
Jag har en till fråga (Orkar inte starta ett nytt forum för jag tycker det ä onödigt så jag frågar er här).
Jag är nöjd med mina lår för det mesta, men när jag sitter ner då blir dom jätte stora… Hur ska jag träna för att få bort det? :).
/ Miranda

#16 De blir stora för att de trycks ut när du sätter dig, det är helt normalt!
#17 Ja, men mina blir verkligen jätte stora :$
/ Miranda
#18 alla upplever sina lår som lättestora när man sätter sig.
Som nämnt så kan man inte punktförbränna och det är konditionsträning och lite styrka (kör helst inte kondition och styrketräning samma dag, då kan det bli så att du förbränner muskler) som gäller för att få bort överskottsfett, bara att kämpa på.
Okej, tack :)
/ Miranda
Testa Zumba! :) Det är askul du får en smidig, slank kropp och tränar också kondition ^^ Och där är det ingen åldergräns (inte där jag bor) :)
Men sen är det viktigt att tänka på när du gör situps måste du också träna ryggen annars blir det inte så bra när man blir äldre..
Variera lite olika träningar allt från att springa, dansa, simma, gå och stryke träning :) Blir bäst resultat då, sen självkalrt är nyttigt.
Sen finns det ju olika "hjälpmedel" tyngder att sätta på handen och foten så tränar du lite "stryka" medans du är ute och går. :)
Lycka till! :)
Jo, jag har testat Zumba, men jag har aldrig fattat det ''roliga'' med det, har testat förut men jag har inte gått på någon lektion direkt… :). Tack så mycket :)
/ Miranda
Föressten, hur mycket bör man bränna på ett träningspass? Alltså på ett Cardio Aerobic pass… Tänkte köra den här…
http://www.youtube.com/watch?v=FAdkvjupeWQ&list=UUbQPHoKBhVKhw7qrZc-AH3A&index=19&feature=plcp
/ Miranda

Om du kör den en gång skulle jag tippa på att du bränner kanske 50 kcal = inte så mycket. Kör den några gånger.
#24 Okej, men det står att man bränner runt 150 på videon?
/ Miranda

Jag har svårt att tro att det stämmer. Det är iaf bättre att räkna i underkant på vad saker bränner, så slipper man en otrevlig överraskning…
/ Miranda
Men hur ofta borde jag göra ''workouten'' i veckan för att se resultat (mitt mål är som bilden på inlägget) till sommaren, om man hinner. Jag är 172,6 och väger 56 kg.
/ Miranda

Enligt bmi ligger du på gränsen till undervikt, så du behöver nog inte gå ner i vikt iaf. Satsa på rolig styrketräning istället!
#29 Jag tror du tittade på den vuxna?, jag är bara 13 år.
/ Miranda
#30 Och är du 13 år finns det ingen anledning till att gå ner i vikt.
#31 Jag vet, men jag vill inte direkt gå ner i vikt, det är det att jag vill bara bli av med mitt fett, vilket man måste gå ner i vikt för. Men jag vet inte annars vad jag ska träna för att bli smal och inte gå ner i vikt.
/ Miranda

#30 Det gjorde jag, men nu kollade jag för barn, och du är fortfarande helt normalviktig och behöver inte gå ner. Träna om du tycker att det är kul, men saker du tycker om. Och tänk inte på vikten. Du kommer inte se ut som bilden, eftersom hon är vuxen. Ha det som mål för framtiden istället, och lägg en bra grund i styrka nu istället för att fokusera på vikten. Jag förstår att det kan vara tröttsamt att höra sånt, men du verkar vara en smart tjej. Om du har mycket problem med att du inte tycker om hur du ser ut så finns det säkert hjälp att få på din skola! Du får gärna Maila mig och prata också om du vill det.
#33 okej, tack. Men jag stör mig inte liksom dagligen, men det är ganska jobbigt t.e.x om jag ska testa en ny snygg tröja så ser jag tjock ut i den osv.
Men jag fattar inte riktigt vad styrketräning gör, eller det stärker ju musklerna osv men det syns ju inte om man har massa fett i vägen.
Jag fokuserar inte så mycket på min vikt faktiskt, jag skiter i den det är bara det att jag vill bli av med det ''övriga'' fettet som inte ens jag behöver.
/ Miranda
#34 Styrketräningen ökar musklerna volym vilket gör att de syns mer. Precis som konditionsträning gör du av med fett men inte lika mycket, men du förbränner under styrketräning också. Kortfattat kan man säga att konditionsträning gör dig smal medan styrketräning gör dig smal men muskulös.Sedan beror du på hur du styrketränar, du får inte magrutor av enbart situps utan då måste du använda vikter och vara extremt noga med kosten. Tjejer får inte likadana muskler som killar får, så oroa dig inte för att bli ett muskelberg.
Eftersom du inte lider av övervikt tycker jag då ska träna i den dos som känns bra för dig och träna det som är roligt! Känn dig inte tvungen att träna hela tiden.
/ Miranda
Med tanke på din längd, vikt och ålder tycker jag att du kanske borde prata med en skolsyster eller kurator till att börja med. Får känslan av att du inte ser dig som du egentligen är.
#37 Jag mår inte dåligt på det sättet, när jag tänker efter så mår jag faktiskt ganska bra med mig själv. Det är bara det att jag ville bara bli av med lite fett, jag har aldrig tänkt på att bli underviktig eller något sånt. Jag tänkte att istället för att svälta ihjäl mig för att bli smal (vilket jag absolut inte vill gå igenom) så kunde man träna bort det istället, på ett hälsosamt sätt.
Men eftersom att ni på iFokus säger att jag inte borde tänka på det och köra styrketräning istället så gör jag det.
Jag är inte besatt av att bli smal, egentligen vill jag inte ens gå ner i vikt, vill bara bli av med det övriga fettet som är i stortsätt helt meningslöst att ha.
/ Miranda