Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 2763 ggr
[Vargöga]
1

Äter för lite för min träning

Har svårt att äta (har problem med maten sen ett par år tillbaka) och äter väldigt lite och det jag äter är i stort sett bara kolhydrater. Helt fel då magen inte pallar alla dessa kolhydrater men det är bröd jag äter och inget annan mat.

Efter träningarna så blir det en prokvarg eller skyr med en hel del proteiner i.

Som sagt så har jag problem med maten. Vad kan man göra för att bygga muskler och inte bryta ner dom?

DesK
0

Du bör äta en så varierad kost som möjligt. Detta innebär at du äter olika mat varje dag och undviker exempelvis vanliga mackor på vitt bröd. Kost och träning hänger faktiskt ihop, om du får tag på en personlig tränare bör denna kunna hjälpa dig med handfasta råd. Inne på Kost har vi precis snackat om näringsbrist, där hittar du en del bra tankar och tips. Här är några av mina favoriter:

Frukost: Äggröra, grönsaker och lufttorkad skinka eller salami.  Kokt ägg sammanmosat med lite hemgjord majonnäs, caviar och tjock yoghurt + nägra räkor.  Grovt hembakat surdegsbröd med smör, ost och skinka eller korv. Samtliga förslag funkar också som mellanmål efter träningen.

Middag: Stekt eller grillat kött, fågel eller fisk med enkel sås av creme fraiche med allehanda kryddor, som tillbehörfunkar blomkål, broccoli, morötter och mycket mer. Annars är det också gott med kokt kött med diill- eller pepparotssås. Pepparrotssås funkar också suveräntbra till kokt fisk.

/Désirée

[Vargöga]
0

Äter något GI-bröd med hela frön och sånt i och oftast leverpastej. Sen dricker jag te utan socker eller honung men med mjölk i. Samma sak både till frukost och sen till middag.

Sen blir det något onyttigt i bilen (läs godis). :/

Jag skall till livsstilsmottagninen och där brukar dom ge kostråd och annat som gör livet bra. Blir lite som en PT fast inte fårn gymmet. Billigare för mig.

Zadeira
0

Du behöver äta riktig mat med varierade näringskällor. Tränar man så måste man äta därefter, annars kommer träningen ändå inte ge dig mycket. Det är svårt att ge dig en lösning på rak arm om nu själva problemet sitter i att du har svårt med maten. Du måste helt enkelt jobba på att få i dig varierad kost. Du kommer må bättre och få ut mycket mer av din träning om du äter en varierad och balanserad kost.

Det rekomenderas minst 0,8 g protein per kilo kroppsvikt varje dag för normala människor, och gärna det dubbla om man vill bygga lite muskler eller motverka musklenedbrytning vid träning. Dvs på mackor och lite kvarg/skyr misstänker jag att du inte kommer upp i vad du behöver.

Försök få i dig kött, fisk, fågel som odentliga proteinkällor. Keso/kvarg/kesella är toppen också, men inte som enda proteinkälla utan som bra mellanmål och tilläggsprodukter. Mycket varierade grönsaker är både mättande och nyttigt på olika vis. Byt ut det vita dåliga brödet mot gröt (finns en del att variera mellan, själv är jag frälst i gröt på rågflingor) så får du i dig mer fibrer och mindre kolhydrater.

[Vargöga]
0

De enda grötar jag äter är de vita, mannagryn och risgryn. Alla de andra kan jag inte äta utan jag får kväljningar bara av lukten.

Nä jag får inte i mig tillräcklig med protein, det vet jag. De dagar jag äter mat så brukar jag skippa potatis, ris och pasta och äter bara köttet och ibland grönsaker.

[Vargöga]
0

Nu lagar jag en kycklinggryta med paprika och marienerade kycklingstrimlor. Inget mjöl i utan bara marinaden och lite vatten.

teachingbirds
0

Proteinpulver kanske kan vara en lösning under tiden du jobbar för att få bättre matvanor. Vad vill du uppnå med din träning?

[Vargöga]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill gå ner i vikt, stärka kroppen samt bygga muskler.

Nu har jag lagat kycklinggrytan och det räcker till ett mål till. Skrattande

DesK
0

Enligt din egen tråd Bränna fett är du överviktig, då är det extra viktigt att se över vad du äter. Några saker som du helt bör undvika är socker och vitt mjöl + naturligtvis alla lättprodukter som bara lurar dig. Börja med att planera din mat veckovis, tips på vad några av oss äter får du i Dagens middagtrådarna inne på Matlust. Sen bör du äta mycket grönsaker och frukt, måttligt med proteiner och måttligt med naturligt fett. Det kräver en del av en människa att lagga om kosten radikalt, men vinsten och glädjen blir desto större när man väl kommit en bit på vägen.

/Désirée

[Vargöga]
0

Jo jag är överviktig. Socker har jag svårt att sluta med. Gråter

Har en rad korsallergier på rå frukt men jag har upptäckt att jag kan äta päron vilket jag inte kunde förut. Så nu kan jag äta päron (abate) banan och meloner.

Jo det är svårt att lägga om kosten helt själv utan det behövs lite sparkar där bak. Så jag hoppas att jag får en massa matnyttigt på Livsstilsmottagningen. Skrattande

[Tassy]
2

#9 Om du korsar på pollen så kan du prova att skala och dela frukten i små bitar, och köra den 10-15 sekunder i micron. Då förändras strukturen, och många slutar då korsreagera.

[Vargöga]
0

Smart tips. Det skall jag pröva. Skrattande

HannaM
0

Att börja äta rätt är skitsvårt. En bra sak kan ju vara att försöka göra storkok när man har lust och ork och frysa in så det är lätt att äta bra. Förbereda sig med att ha saker som är lätta att ordna om man vet med sig att det alldeles för lätt blir mackor eller färdigmat. Jag försöker tex alltid ha tonfisk hemma, det kombinerat med keso eller creme fraiche och lite kryddor blir en jättebra kall röra att äta med pasta/potatis eller på mackan eller en omelett.

Omelett kan man lätt göra i micron om man (som jag) drar mig för hela biten med att hiva fram stekpannan och sen diska den. Ta två ägg, lite salt och pepppar och en skvätt vätska. Rör ihop och häll i en form som är lagom stor för att smeten ska bli ca 2 cm hög. Micra på full effekt under lock i först ungefär en och en halv minut och rör sedan om och kör korta stunder tills det blir klart. Jag brukar ha i en klick keso eller lite riven ost också. Har jag grönsaker eller svamp hemma kan det också hamna i. Världens bästa snabbmat. Eller ja, min bästa i alla fall. Fungerar både till frukost, lunch och middag beroende på vad man har till.

Men, summan, gör det lätt för dig att äta bra och rätt. Ha saker färdiga i frys eller kylskåp, ha ingredienser till lätt och bra mat hemma så det blir enkelt att välja rätt. Kom ihåg att äta ofta om du har svårt att äta mycket, du kan till och med prova att äta efter klockan en vecka oavsett om du är hungrig eller inte. Ofta kommer man in bra i den rutinen och får lite vettigare hungerkänslor och struktur runt ätande.

[Vargöga]
0

Tack för tipsen. Skrattande

[Aquelegia]
1

#12 Precis så jag gjorde åt efter klockan. Trodde aldrig jag skulle orka men jodå. Då jag visste att nästa måltid skulle vara om bara en liten studn så hetsåt jag inte längre. Haft allt ifrån anorexia till bulimi, sedan vräkte jag i mig mat när jag insåg min undervikt och har sedan haft svårt att hitta normala rutiner. Men efter klockan så gick det toppen! Har aldrig mått så bra som nuGlad Inte alls svårt att hinna med på jobbet heller för det finns allatid tid att slänga i sig lite yoghurt md nötter i eller lite grönsakstavar med keso dylikt MUMS! Kanske en knäckemaka med färskost och solrosskott!

Mina tider ser ut såhär.

07.30 Frukost
10.30 Mellanmål eller mindre frukost
Lunch 14.00 om jag är på jobbet 15.00 om jag är hemma (sambon börjar 16 därav tidsskillnaden)
Mellanmål 16.00 om jag jobbar 17.00 om jag är hemma.
Middag 19.00 no matter what. Kvällsmaten kan jag INTE flytta på!
Jobbar jag slänger jag i mig lite nötter eller någon frukt/grönsak vid 20.00 med då jag blir trött annars.