Bränna fett
Jag vill gå ner i vikt men jag utgår inte från vågen (har ingen fungerande) utan jag mäter mig istället. Det gör jag för att jag styrke tränar och muskler väger ju mera än fett.
Men vad skall jag satsa på om jag vill gå ner i vikt, fettmässigt samtidigt som jag bygger muskler?
Är det kondition eller går der bra med styrkeövningarna för att bränna fett?
Jag skulle satsa på allsidig träning. Det finns lika många läror som det finns motionärer, men en allsidig träning var det jag satsade på innan jag blev sjuk för att gå ner i vikt, bränna fett och samtidigt lägga på lite muskelmassa. Då håller man igång både muskler och kondition, vilket borde ge en ganska balanserad förbränning.
Ökar du din musklemassa så kommer kroppen bränna mer fett även i vilo-tillstånd. Men för effektiv förbränning vid träningstillfället är det konditionsträning som gäller. Det råder många delade meningar om hur man ska träna för bästa resultat, men jag personligen föredrar att träna styrka och kondis-pass ungefär jämnt fördelat. Då får man både fördelarna med att mer muskelmassa bränner mer dygnet runt, samtidigt som man får kondition och bränner effektiva kalorier.
Okej. Räcker det med att jogga 10 minuter på löpbandet innan jag tar mig ann mskinerna?
Hur menar du med räcker det? Det räcker absolut som uppvärmning, men det är ju inte ett fullgott konditionspass. Jag skulle inte träna både kondis och styrka samma dag utan satsa på varannan eller i värsta fall köra det som ex styrka på morgonen och kondis på kvällen eller tvärt om.
Jo räcker det med att bränna fett menar jag.
Okej så några konditionspass borde jag lägga in i veckorna också.
Det bränner inte mycket med 10 minuters joggning. Men som jag alltid säger "all träning är bättre än ingen".
Sen beror det ju på din status nu. Har du usel kondition så är 10 minuters joggning en jättebra början att bygga vidare på. Det är ju just det som är så bra att man utgår, precis som vid styrketräning, från vad du okar idag och bygger vidare på efterhand!
Jag hade lagt in lite kondis om jag var du, men som sagt är jag vaken träningsproffs, utbildad, forskare ller så utan går helt efter hur jag personligen har upplevt funkar bäst för mig.
Jag har ingen vidare kondis i dagsläget så för mig är 10 minuter väldigt lång tid. Kör blandat med crosstrinern också.
#6 orkar du inte jogga längre så är snabba promenader ett bra alternativ:) Folk menar olika på hur länge man måste gå/springa innan fettförbränningen sätter igång. Jag brukar måste gå eller jogga minst 30 min för att få effekt. Gärna 1h eller mer, ju längre man kör desto bättre såklart:)
#7. Fast det säga också att om man promenerar mer än en timme börjar muskelnedbrytning och träningen får då motsatt effekt. Gå hellre flera kortare promenader då med jämna mellanrum.
#8 Även fettförbränningen är som bäst då.
Får du i dig protein efter så är det ingen risk att du "bryter" ner dina muskler av att promenera en timme;)
Låter toppen. Får lägga in 30 minuter promenad eller liknande mellan passen.
"För att öka din Fettförbränning är konditionsträning på en medelintensiv nivå det bästa alternativet. Ju längre du håller på desto större förbränning. Kroppen börjar med att förbränna mest kolhydrater och det tar mellan 20 och 30 minuter innan fettförbränningen kommer igång ordentligt. Det är därför bra om promenaden, aerobicpasset, cykelturen, eller vad du nu hittar på att göra, varar i cirka 45 minuter. Om du inte har motionerat innan kan 45 minuter låta mycket, öka därför på motionstiden i din egen takt". Källa: http://www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS_Malmo/Verksamheter-A-O/Barn-_och_ungdomscentrum/Barnoverviktsenheten-Region-Skane/Barnovervikt/Hur-mycket-ska-jag-rora-pa-mig/
Tack Zadeira. 
#11 Ingen fara! Nu var just detta hämtat från en sida för överviktig barn och ungdom, men detsamma gäller för vuxnas fettförbränning/motion.
Funderade lite mer på det där med muskelnedbrytning och hörde av mig till en PT för att redogöra hur det ligger till:) Han skrev såhär:
Om man ätit protein inom de närmsta timmarna innan promenader så ska det inte vara något problem med muskelnedbrytning om du går över en timme. Dock så ökar muskelnedbrytningen vid jogging och annan träning med högre aktivitet om du tränar över en timme. Förslagsvis tar med proteindrink, Aminosyror eller protein från kosten någon timme eller halvtimme innan promenaden om man tänkt gå jättelångt. Annars förbränner man ungefär lika mycket om man t.ex går 2 st 45 min promenad eller om man går 1,5 timme
#14. Det var bra info, tack!