Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2567 ggr
madsan
0

Vill gå ner i vikt.

Hej!

Jag heter Madeleine (21) och jag är ny här på forumet.

För två veckor sen bestämde jag mig för att jag vill gå ner i vikt. Jag kom precis ur ett långt förhållande och kände att jag hade lagt på mig ett par extra kilo.

Just nu är jag en storlek Medium på toppen och storlek 42 i Jeans, så då kan ni gissa vad problemområdet är. Jag önskar att gå ner till en small på toppen och en 38 i jeans.

NU har det då gått två veckor med måltidsersättning från apoteket i samband med långa promenader, men det verkar inte funka…

Nu hade jag vart jättetacksam om jag hade fått lite hjälp med detta. Kanske finns det någon i Trollhättanområdet som kan tänka sig att piska mig lite när det gäller träningen eller bara ge konkreta råd om tillskott och träning?

Tacksam för svar.

Madsan

Åsa S
0

För mig funkade det väldigt bra äta GI i normala portioner  + gå ca 15000steg per dag = ca 9km (och då räknas allt man går i vardagen med). Gick ned ca 0,5kg i veckan. Har fortsatt röra på mig så mycket jag kan och äter väldigt lite socker och vitt mjöl så jag har behållt min vikt nu i ca 5år. Vägde runt 68kg som start och gick ner till runt 50kg (jag är ganska kort). En sakta nedgång under lång tid brukar ge större chans att man fortsätter behålla vikten, snabba nedgångar brukar ge jojoeffekt = man går snabbt upp de kilona man gått ner + ofta ännu mera eftersom man ju ställt in kroppen på svältläge.

madsan
0

Låter som en bra metod. Jag har ju som sagt testat promenader. Men då kanske jag ska fortsätta med det? Bara gå mer än jag gjort nu. Jag har gått ca en halvtimme i snabb takt. Kanske bara ska öka längden då? Äta mer fisk och kött grönsaker etc…

Madsan

Zadeira
0

Tänk på att på två veckor är det inte säkert du hinner märka någon skillnad. Det tar olika lång tid. Sen beror det på hur mycket övervikt du har. Är det bara ett par kilo kan det krävas en större satsning än om du har väldigt stor övervikt. Ge det minst en månad, gärna lite längre!

Äter du riktig mat nu eller fortfarande ersättning? Du borde hellre satsa på ordentlig, riktig mat än måltidsersättningar. Ät mindre kolhydrater och mer protein exempelvis, det brukar vara en bra början.

Tänk på att för att märka skillnad måste du även röra dig mer än du gjort förut. Det kan alltså hända att dina promenader inte räcker till riktigt utan behöver kompletteras med nån annan form av träning/motion eller enklare bara bli längre/snabbare.

Åsa S
0

Jo 30min promenad är lite lite för en kvinna i 20års åldern. Har läst man bör gå runt 10000-12000steg per dag i den åldern och det är nog mera 1,5-2tim promenad, och för viktnedgång bör man ju gå ännu mer än det.

Man måste ju röra sig så man förbränner mer än man stoppar i sig och tyvärr så motsvarar det man förbränner på 30min promenad inte ens kalorierna i en halv korv med bröd.

Zadeira
0

#4. En promenad på en timme ger mig runt 7000 steg, sen är det ju lite olika beroende på vem man är. Dessutom spelar det in hur du promenerar. 7000 långsamma steg bränner inte alls lika mycket som 7000 snabba steg, därför är det inte ett tillförlitligt sätt att enbart gå på hur många steg man tar utan måste ta med i beräkningen hur stor fysisk anstränging det faktiskt är.

Det är sammanlagt 10 000 steg man ska ta per dag för att kroppen ska må bra, dvs allt från att då går till toaletten, stegen till bilen och alla småsteg räknas. Vill du däremot gå ner i vikt bör du lägga på minst 30 minuters aktiv promenad per dag.

Nu går jag bara på siffror som generellt sägs om man kollar runt lite, och kan alltså inte bevisa att jag har rätt, men det är det jag själv går efter vid motion och kost för att gå ner i vikt.

madsan
0

Mitt mål är att börja springa så jag började långsamt och idag började jag powerwalka med intervaller av 30 sekunders löpning. Ska börja med riktig kost imorgon med kyckling, kött och grönsaker…

Känns precis som ni säger att 30 min promenad inte ger något alls. Även om det är mer än jag brukade röra på mig…Ville inte chocka kroppen med värsta grymma spinningpasset i början men nu ska jag långsamt öka tänker jag…

Vad sägs om det?

Madsan

olympiathurfjell
0

När jag skulle gå ned i vikt så gjorde jag det enkelt för mig. Halvera mängden mat (inte antal potioner bara mängden i varje mål) minska på allt vad sött heter och dubbla motionen.

Sen om det är bra eller inte är en annan sak, jag gick ner från 63 till 57 på 6 veckor

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se