Råd inför simning
Jag har länge tränat Ashtanga yoga, en mer idrottslig, fysisk och dynamisk form av yoga. Men jag känner nu att jag vill gå ett steg längre och lägga till konditionsträning för att balansera upp det hela.
Det som känns smidigast för mig är simning. Träningsupplägget som skulle passa bäst för mig vore yoga 3 gånger i veckan och simning 2 gånger. Är detta en lagom fördelning? Konditionsträning 2 gånger i veckan tycker jag känns lite lite, eller vad säger ni?
Skulle även uppskatta lite tips och råd om simning i allmänhet. Duger bröstsim eller bör jag försöka mig på att crawla? Är det något speciellt man bör tänka på?
Hur pass duktig är du på att simma? Klarar du av att simma med huvudet ner i vattnet. Du tränar bättre om du simmar som tävlingsimmarna, alltså med huvudet nere under vattnet och med en lätt vinkling av huvudet för luft. Det blir mindre motsstånd då.
Bröst kan vara bra men om du vill testa andra simsätt så kan rygg också vara bra. Gäller att vara avslappnad i huvudet när man simmar rygg. Ta hjälp av linorna som finns fem meter från kanten och räkna ut när du kommer till kanten så slår du inte i huvudet.
#2: ts konto är avslutat, och tråden är från 2012, så tror inte att hen kommet att läsa ev råd som skrivs.
Jo, gammal tråd, men jag vill slå ett slag för simmning.
Simning kan vara lågintensiv konditionsträning, men även korta sprint längder eller intervallträning.
Simning tränar hela kroppen. Bröstsim tar på bröst och rygg. Crawl tränar axlar och lår. Fjäril tränar bålen. Benträning med crawlsparkar eller fjärilskickar tränar, just det, benen.
Simtekniken kan alltid förbättras så man blir aldrig fullärd och färdig.
Simning är att träna med motstånd i vattnet, men det sliter inte på kroppen som ex löpning, det är ganska skonsamt.
Sedan finns det den meditativa formen av simning, apnea, där man simmar under vattnet och håller andan. Meditativt sinnestillstånd minskar stress och syreförbrukning, så man kan simma längre under vattnet.
Jag tränar alla formerna av simning, det är så underbart!