Sockerfall vid träning
Hej!
När jag tränar så brukar jag helt plötsligt må illa, kallsvettas och bli yr. Kan det bero på sockerfall eller högt/lågt blodtryck?
Det är väldigt obehagligt och jag måste alltid sätta mig ner en stund för att det ska gå bort. När jagb tänker efter är det nog när jag tränar styrka mest, inte när jag t.ex springer, men är inte helt säker…
Brukar äta kolhydrater innan träningen, t.ex när jag tränar på morgonen äter jag frukost innan och då är det kolhydrater t.ex fullkornsbröd.
Jag dricker gärna smoothies eller hemmapressad juice innan träningen, då får jag skjuts i energin och är heller inte för "tung" under träningen.
Hände mig flera gånger att jag höll på att svimma i början när jag tränade, detta berodde då på för dålig/lite sömn och vätskebrist.
#1 ja men det var ju smart! Då blir det inte så tungt som om jag skulle äta någonting precis innan, för det vill jag inte…
Jag har gått upp rätt mycket i vikt och har börjat träna nu igen, men hade även problem med detta när jag var smal och tränade ofta. Så det har ju säkert med blodsockret att göra
#2 Man ska ju ändå vänta en timma efter maten innan man tränar men som sagt känner jag mig alldeles för tung och får gärna håll om jag äter matigt innan träningen även om jag väntar en timma.
Jag gick upp i vikt sen jag fick ryggskott/överbelastning, har börjat komma igång igen och hunnit testa mig fram med mycket
Testa ditt insulin hos läkaren med då många kvinnor lider av för högt insulinvärde medans blodsockret är normalt. Detta då vi äter mycket vitt bröd och dylikt som ju är socker.
Undvik även gärna att äta rent socker. Tog alltid minst 3 teskedar socker i mitt kaffe till exempel men det struntar jag helt i numera och satsar framförallt på rejäla näringsrika måltider (hellre fler små än få stora)
Då hinner kroppen förbränna energin och man känner sig lättare/piggare.
Såg även något tips i programmet "Äta dig sexig" Där programledaren förklarade att Protein+ kolhydrater är big nono ihop medans protein+grönsaker och grönsaker+kolhydrater var bra. Då protein och kolhydrater har lång förbränningstid så orkar inte kroppen med detta båda i samma måltid.
Tack! Jag ska ringa vårdcentralen imorgon och kolla för jag får ofta yrsel, även när jag bara sitter ner så jag kan helt plötsligt bli jätteyr :S
Men det går bort fort och så så jag har inte sett det som en problem innan, bara detta med träningen då jag känner mig motiverad på gymmet men det är ju så obehagligt, känns som att man ska spy och svimma på samma gång :P
Detta med yrsel och svimmningar känner jag igen, senast för en en stund sedan resta jag mig upp och sprang in i väggen för allt bara försvann för mig, har ätit dåligt idag, håller dock på att åtgärda detta med mat 
Har genom åren märkt att det enda som hjälper mot just yrseln är mat och dricka rikligt, så antar att det då är det som är "problemet"
Mina blodvärden är fina, trodde faktiskt jag var diabetiker men icke, så därför jag skall kolla upp insulinet nu så att jag får på papper att mina kostvanor verkligen är rätt. Jag orkade med ett rejält styrkepass utan att behöva ta paus eller blev svimfärdig igår 
Ett annat tips är att småsippa på vatten! Hjälper till att inte bli för varm plus hjälper till att hålla lugnet. Stressa man under träningen som ovan får man upp för hög puls och kan därigenom också bli svimfärdig.
Massa olika saker somkan ställa till det, kommer på nya hela tiden ^^
Två timmar innan träning är det lagom att äta. Skulle du ändå få blodsockerfall så krävs det normalt att du har tränat väldigt väldigt länge.
Det finns väldigt många anledningar till varför du kan känna dig yr.
Slarvat med maten? Slarvat med sömnen? Dålig kondition? Överträning? Men det kan även vara så enkelt att du inte andas under övningarna, du håller andan när du tar i? Det är vanligare än man tror… 
Jag brukar försöka äta två timmar innan, och jag har ätit en frukt precis innan och jag tror att det har blivit bättre då.
Det är när jag verkligen tränar maximalt som det händer, inte när jag bara t.ex springer lite på löpband eller är på gruppträning utan styrka. Det kanske är att jag glömmer andas då… Får tänka på det när jag är på gymmet nästa gång! :)
Tack!
Det där har jag också haft problem med, märker att det händer oftast då man har ätit dåligt och samband med att man röker och nyss har rört på sig.
Nu röker jag inte längre och har fått det en gång sen dess (förra veckan faktiskt efter att ha varit ute och tömkört hästen) La mig ner med fötterna högt ett tag sen var det superb igen och jag kunde fara hem och äta!:)
fullkorn,nötter och broccoli ska man undvika att äta innan träning. ät hellre lättsmält mat som krppen kan ta upp på direkten och användas som energi under träningen.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#9 Nötter = energi!
Nötter tar 4 timmar att komma ut i blodet, så du får ingen energi av det precis innan träning.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare