Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 3383 ggr
Lynxkissen
2012-04-05 13:33
0

Motivering och tips

Hej! Jag har alltid älskat att träna, gärna hårt. Styrketräning är min favorit. Doc övertränade hårt i somras/höstas och sedan tog det stopp. Mycket hände hemma som var tungt och jag tappade gnistan. Nu har jag sagt ett tag att jag ska börja på nytt men fortfarande har inte glädjen av tränandet kommit tillbaka som förr. När jag väl är på gymmet är det inga problem, då mår jag toppen. Men att gå dit, det är där det tar emot nu, och det STÖR mig då jag vet att jag tycker det är kul och att jag mår bra av det…

Några motivationstips?

Ni får gärna tipsa om något bra träningsprogram med om ni har några tips.

freck
2012-04-07 17:07
0

Det finns väldigt bra motivationsfilmklipp på youtube som jag brukar titta på innan ja sticker till gymmet, brukar bli väldigt taggad då;P

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Lynxkissen
2012-04-08 19:00
0

tack det ska jag titta på :)

teachingbirds
2012-04-10 10:01
0

Om jag absolut inte känner för att gå och träna kikar jag in på pinterest fitness-avdelning. Har en egen board också med träningsinspiration. Kolla in det!

mandizen-
2012-04-10 13:00
1

Jag försöker titta på tidigare resultat av min träning/viktnedgång för att bli extra peppad att fortsätta!

Henrik@traningsmotivation
0

Hej,

Just träningsmotivation är ett väldigt komplext fenomen och det finns många olika faktorer som påverkar. Det är ganska vanligt att motivationen får sig en törn efter ett uppehåll, precis som i ditt fall nu iochmed skadan. Detta kan ha många olika förklaringar, men en utav dem är att träningsmotivationen dels är en produkt av den totala investering av resurser som man totalt sett gjort när det gäller träningsaktiviteten. Det blir med andra ord lättare att gå och träna ju mer man redan investerat (exempelvis ju fler gånger man tränat, ju mer pengar man investerat, ju mer tid man avsatt etc, iochmed att detta vid ett uppehåll reduceras). Därmed kan det kännas tyngre efter ett uppehåll då man under en tidsperiod inte investerat i beteendet samtidigt som resultatet av ens tidigare investeringar har fallit tillbaka. Så häng i och fortsätt köra även om det känns segt till en början, så skall du se att du hittar tillbaka.

Rent allmänt tycker jag att det skrivs på tok för lite om träningsmotivation och vad vi rent vetenskapligt vet om detta fenomen. Är du intresserad kan du läsa mer på http://www.traningsmotivation.se

Kör hårt!

Henrik

Lynxkissen
2012-04-12 20:39
0

#5 Tack så jättemycket! Känner igen mig i det du skriver, verkligen, bra skrivet. Hoppas på att jag lyckas hänga i nu så det kommer tillbaka snart! Tränar jag bra så hoppas jag på att glömma lakritsen Flört så jag kan ha annat att tänka på.. Började med lchf i höstas och mådde bra av det, men runt julen blev det inte så då det blev massa strul runt om mig och jag inte orka bry mig, är ju sockerberoende i botten så försöker bryta det igen nu vilket är lite jobbigt.. Men om jag tränar så glömmer jag suget iaf :)