Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2115 ggr
[littleoldme]
0

Styrketränar, hur ofta jogga?

Som frågan i rubriken…

Gym 3-4 gånger i veckan, uppdelade muskelgrupper. Beställt Whey proteinpulver att ha efter gym-passen.

Men, nu till frågan… hur ofta kan man jogga? Kan jag jogga även de dagar jag varit på gym? Tar kroppen någon skada på det… säg att jag joggar 2-4 gånger i veckan också… vissa av de turerna på en dag då jag redan varit på gym.

Längden på joggingturen är lite drygt 5-6 km just nu, hoppas på att det kommer bli längre när konditionen ökar…

Vad tror ni? Är det vettigt att träna så ofta/mycket?

Om jag lagt inlägget i fel grupp får det gärna flyttas :)

freck
1

frågan är du till dig; vad har du för mål med din träning?

Vill du bli stark, så ska du syssla med intervallträning och tunga vikter med låga reps i gymmet 2-8 reps med 4-6 set.

vill du bli uthållig så bör du springa i minst 25 min och köra lättare vikter, 12-25 reps*3 set.

vill du bygga muskelmassa så ska du inte springa mer än 1-2 gånger i veckan, då intervallträning i max 25 min.

Löpningen förstör nämligen en del av det du har gjort på gymmet. Och löpning bör helst läggas på en separat dag eller en dag då du ev bara kör armar eller mage och ländrygg.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[littleoldme]
0

#1 Då måste jag nog säga uthållig, med viss muskelmassa.

Jag vill helt enkelt få synliga "slanka" muskler, dvs, jag måste bli av med en del underhudsfett, för annars syns ju inte musklerna… hmm. hoppas du förstår vad jag menar.

Därför jag tänkte på joggingen, då jag vet sedan tidigare att det är en effektiv Fettförbränning för mig. Slankade till mig rejält förut just med hjälp av joggingen.

Men då ska jag helst inte lägga den på de dagar jag går till gymmet… det blir ju lite svårt med tanke på att jag är där fyra dagar i veckan nästan… om jag ska följa det schemat jag lagt upp… har just nu en liten oskriven regel åt mig själv. Inge gym på helger, därför jag måste fa in det under veckodagarna. Dock kan jag ju alltid jogga på helgen… men hinner samtidigt inte träna varje dag, finns andra intressen jag vill hinna med också…

har ingen aning om hur jag ska lägga upp det här schemat…

freck
0

Varför inte styrketräna bara 3 gåner i veckan?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[littleoldme]
0

#3 Jag har det upplagt för 3 gånger i veckan, instruktören har delat upp det så att det blir tre gånger, men jag kör ben 2 gånger per vecka då jag känner att det är mitt stora problemområde. Vill få välmusklade ben och rumpa. Därför blir det 4 gånger i veckan.

Jag skulle alltså med andra ord kunna dra ner det till 3 gånger, men vill samtidigt få snabbare resultat på just ben och rumpa än vad en gång i veckan skulle ge. Eller vad jag tror att det skulle ge…

freck
0

Du blir ju tvungen att priotera bort antingen ett konditionspass eller ett benpass. men med tanke på att du springer så pass mycket så tycker jag att det borde räcka med ett benpass i veckan så benen får vila nån dag.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[littleoldme]
0

#5 Förra veckan blev det bara 3 pass på gymmet och en lång rask promenad.

Tror nog att det kommer jämna ut sig ganska så bra framöver, om det så blir 4 gym-pass så tror jag inte jag kommer ut på mer än 1-2 joggingrundor om jag känner mig rätt.

Snart byts dessutom joggingen ut mot cykel och då kommer ena benpasset att tas bort, annars blir det alldeles för mycket för benen :)

Tack för svaren freck!