Crosstrainer
När jag ska träna på crosstrainern på gymmet så orkar jag max 3 min och sen är jag helt slut.
Känner mig så dålig när flera står och tränar på crosstrainer i nästan en timme medans jag är typ död efter några minuter.
Jag brukar gå mellan 30-50min på löpbandet innan, kanske därför jag inte orkar? Brukar hålla en hastighet av 6.5km/h.
Nån som har något bra upplägg så man orkar mer?
Prova att köra crosstrainer först nästa gång du tränar, kanske? Du kanske tar i för hårt, har för högt motstånd så du inte orkar på grund av det?
#1 Kanske ska testa att bara gå 10-15min på löpband för att värma upp?
Högt motstånd har jag inte då jag bara har på 2:an..
Du behöver inte värma upp med att gå på löpbandet innan cross-trainern! Gå direkt på den nästa gång. Prova även lite olika motstånd, tvåan kanske är för "lätt" så att du tar i alldeles för mycket. Jag föredrar mer motstånd så att det går långsammare och är lite trögare, du orkar jag hålla på längre.
Sen en sak att tänka på är att det finns lite olika modeller och alla faktiskt inte funkar för allas kroppar! Vi har två olika märken på gymmet. Den ena är superskön, passar min kropp perfekt. Den rör sig mjukt och i ett mönster som passar min kropp. Den andra sorten vi har är mycket "större" i sina rörelser och känns ryckigare, vilket gör att jag får ont i höfter och knän efter ett par minuter. Så det kanske är en modell som inte passar din kropp riktigt?
Säger som #3, du behöver inte gå på löpbandet innan (om du inte vill, såklart!). Börja långsamt på crosstrainer, typ en hastighet av 4-6 km/h och öka successivt. Och motstånd 2 kan göra att det går "för snabbt", och kanske är därför du blir trött?
Jag har konditionen men inte styrkan så jag orkar inte mer än en hastighet på max 3-4..
Jag vill dock börja med att gå iaf 20min på löpbandet för att värma upp. Brukar oftast träna kl 06 och då är jag rätt stel efter natten så vill inte dra igång för snabbt.
Idag orkade jag iaf 5min ;) Men få väll ta korta stunder i början och utöka några minuter varje vecka.
Det låter vettigt :) Jag hade samma "problem" som du tidigare, orkade knappt 5 min. Men jag ökade lite för varje gång och nu har jag klarat 40 min :) Så det går, och mycket sitter i huvudet :)