Kasella?
Jag läser att många äter Kasella, vad är det bra för och när äter man det? Som mellanmål?
Johanna Gudinge
Åh skrev fel. Tack!
Johanna Gudinge
Ingen orsak. 
Jag brukar äta det till mellanmål med t.ex blandade bär. Det är också gott att blanda med en skvätt Fun Light-saft!
Hur är skillnaden mellan kesella, keso/cottage cheese och kvarg? Smakmässigt, nyttighet och vad man äter det till/med.
Har alltid varit förundrad av dessa och tvekat till att köpa.
Kvarg och kesella är så gott som samma sak. så som keso och cottage chesse är desamma. Billigaste att köpa keso/cottage chesse och kvarg är på Lidle.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#5. Kollade lite på Arlas hemsida och såhär står det om Kesella (som är detsamma som kvarg): Arla Köket Kesella® kvarg är en slät färskost. Den görs av skummjölk som ystas med mjölksyrakultur och löpe till en slät ostmassa som smaksätts med grädde.
Detta står om Keso (detsamma som cottage cheese): Cottage cheese är en grynig färskost. Arlas varumärke för cottage cheese är KESO® och den tillverkas av svensk mjölk. Mjölken ystas med mjölksyrakultur och löpe till små runda ostkorn. För att få en krämig och smakrik ost blandas kornen med mjölk, grädde och lite salt.
Enligt mig är kvarg/kesella lite syrligare och beskare och inte särskilt gott att äta "rent" utan bör smaksättas eller ätas med tex frukt, bär eller musli. Det går att göra kalla såser på och att tex ha i gratänger eller så, men kan inte kokas.
Keso smakar mer som ost och är mjuk och väldigt god i smaken att äta rakt upp och ner. Brukar själv ha en klick keso på knäckebrödet istället för ost. Keson är ju grynig/korning och går inte att göra släta såser på, men är väldigt gott att tex ha i matpajer och liknande.
Personligen tycker jag att Kesella/kvarg mer är som creme freiche eller yoghurt. Medan Keso/Cottage cheese mer är som nyttig färskost, mer matig. Jag har alltid båda två hemma i kylen eftersom de går att använda på så många sätt.
Rent näringsmässigt så beror det ju på vad du är ute efter, om du väljer lättprodukterna eller standard-fetthalt osv. Men de ligger rätt lika i näringsvärdena, bortsett från att går man på standard-produkterna har Kesellan ganska mycket högre kaloriinnehåll. Jag själv är en sån där som går på det här med lätt-produkter istället och då finns det bra märken på Lidl där keson och kvargen ligger likvärdigt.