Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 9420 ggr
natha-mjau
2012-02-01 11:54
0

simning

Hur bra är det för kroppen att simma egentligen, har fått höra massa delade åsikter.
Min sjukgymnast sa för ett tag sedan att det var bra att simma mot mina rygg och knä problem, så jag har skaffat mig ett simmkort nu.
Hittils har jag simmat tre gånger - 40 min - 50 min - 60 min.
Konstant simmande.

Jag är mest ute efter att få ryggmuskler, eller iaf slippa mitt ryggont.
Är det ett bra sätt?

Sen skulle jag vilja gå ner i vikt och få en snyggare kropp. funkar simning också då eller vad är effektivast?
Och hur länge ska man simma?

hjartelyckanskaniner
2012-02-06 19:30
0

Jag har simmat från det jag var 5 tills jag var 14. Mellan 10- och 14-års åldern simmade jag 15 mil i veckan+ tävlingar på ca 1 mil lördagar och söndagar. Jag har aldrig varit så vältränad som under den tiden. Nu låg vi ju inte och slöade utav vi simmade ju 100m på 1 minut och verkligen slet i vattnet. Man tänker inte på att man får muskler i vattnet, men det får man. Det är ju motstånd när man simmar:) 1 gång i veckan körde vi styrketräning vid bassängen. Så skulle säga 1,5 timme 3ggr/v som Max just nu och sen styrketräning en dag :) du har ingen du kan fråga om tekniken? För om du simmar fel så kan du skada dig.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

natha-mjau
2012-02-06 20:07
1

#1 Grejen är ju att 1,5 är väldigt mycket när det är väldigt tråkigt. Jag håller på att dö efter 1 h för att jag är så uttråkad :/ har ju ingen att simma med. så det är ett minus.

Har ingen jag kan fråga om tekniken heller :/

Motionsimmar ju så det är inte direkt jättesnabbt jag simmar, men inte heller segt :)

hjartelyckanskaniner
2012-02-06 22:47
0

Vi räknade kakelplattor när vi simmade;) Man får tänka på att det är bra för kroppen och att du får muskler:) att springa i 1,5 timme är inte spec roligt det heller men det är ju bra för kroppen:) Jag vet inte om du crawlar, men gör du det så ska du andas var 3e armtag för annars är det som om du bär tunga flyttlådor på fel sätt. Sen ska du hålla armen i ca 45 graders vinkel när du tar upp den. Så armbågen blir spetsig. Paddlar med benen hela tiden och raka som en pil. Vid bröstsim så ska du ta ordentliga tag, dra in ordentligt mot magen så att händerna nästan nuddar brösten också drar du upp ryggen, armbågarna dras längs sidan på brösten och sen "dyker" du ner under vattnet. Vid ryggsim då ska du nudda öronen med armarna hela tiden. Öronen är alltid i vattnet så man håller inte upp det för då sträcker du nacken. Tummen håller du alltid uppåt och handen ska vara sträckt som en pil. Kroppen ska du hålla rak så den ska inte ligga som en säck under vattnet. Kroppen ska vara som om du ligger i sängen, alltså helt rak. Sen paddlar du med benen hela tiden. Tårna raka som en pil de med. Fjärilssim ska du nog inte göra. Gör du fel så förstör du ryggen. Du får tävla med dig själv:) tex att du ska simma 25 meter på 10 sekunder eller något sådant :) att du ska kunna simma 25 meter under vattnet utan att hämta andan. Man får göra det roligt att träna. Efter ett tag så blir du bättre i ryggen:)

Mvh Emma

natha-mjau
2012-02-06 22:52
0

tack för tipsen. det är nog bröstsim jag gör, fast jag 'dyker' inte

hjartelyckanskaniner
2012-02-07 11:28
0

Jag tror att du kan sträcka ryggen om du simmar med rak rygg hela tiden. Kolla på filmer på YT så ser du hur du ska göra:) om du kollar på de som är i eliten :)

Mvh Emma

Senga
2012-02-10 07:25
1

Kan verkligen rekomendera dig att anmäla dig till en kurs. Det finns ibland för vuxna också. Jag går min andra kurs nu, och då har jag simmat med coach mellan kurserna. Simningen kommer till en helt ny nivå. Från att ha varit trevlig, men inte så mycket mer har jag nu jätte skoj i bassängen.

teachingbirds
2012-02-24 10:48
0

Om du tycker det är tråkigt kan jag rekommendera en vattentät mp3-spelare. De finns för runt 1000-lappen och kommer med vattentäta hörlurar också. Då kan du antingen lyssna på musik eller ljudbok, det brukar ju göra all träning roligare!