Tränings-nivå?
Jag är nyfiken på hur ni anser mängden träning bör "mätas". Vad är det som styr när man tränar lite, mellan eller mycket? Vart går "gränserna"?
Ät det att träna ett visst antal timmar i veckan? Är det ett visst antal pass som styr? Eller att man ligger på en viss atletisk nivå? Och vad anser ni är lite respektive mycket träning?
Personligen anser jag at det är en kombination av hur hårt man pressar sig själv tillsammans med antalet pass/vecka man kör som avgör vilken kategori man ska skriva sig själv i.
Lite, då har jag uppfattningen att man mest tränar sporadiskt några gånger per månad.
Mellan, då tränar man främst regelbundet, några pass i olika intesitet per vecka.
Mycket, då tränar man i princip dagligen.
Vad fick dig att undra? Lite intressant ändå, gränserna kan ju vara lite luddiga från person tilll person.
Ge mer än du förväntar dig att få.
#1 Jag började fundera eftersom jag börjat öka min träning från vad jag ansett som medelmåttigt med ca 3-4 varierade pass i veckan till vad jag numera upplevt att folk i min omgivning tycker är mycket. Gärna 5 dagar i veckan, ofta uppdelat i två pass per dag (kondis och sen nån form av gympa, aerobics eller så ett par timmar senare). Jag tycker pesonligen inte det känns mycket eftersom jag sitter stilla 5-6 timmar om dagen vanligtvis och försöker väger upp med ökad träning, men folk runt mig tycker det kvalificerar mig till att träna mycket.
Se där, låter sunt att du vill kompletera ditt stillasittande. Normen tänker nog inte på att man rör sig mer/mindre beroende på vilket arbete man har, så betänker man inte den delen låter det som du tränar mycket - men det är ju bara bra!
Tänkte faktiskt inte på prestationen man gör i sitt vardagsliv när jag skrev så får väl lägga till ett par mellangrupper för de med ett mindre fysiskt påfrestande arbete kanske.
Ge mer än du förväntar dig att få.
#3 Jag har faktiskt tänkt göra en uträkning över hur många aktiva timmar jag tränar och motionerar per vecka. Dvs faktiskt skriva upp alla minuter då jag medvetet och aktivt tränat och motionerat för just träningens skull. Tror det ger en rätt bra bild om man då förhåller det mot de stillasittande timmarna per vecka.