Fettförbränning puls
Säkert jätte dum fråga men jag måste ändå för jag är lite osäker här.
På många ställen så läser jag att om man vill bränna fett så är det långa pass som inte är jätte intensiva som är det bästa. Om man vill få bättre kondis osv så är det kortare högintensiva pass som gäller.
Det jag undrar är om det är pulsen i sig som är viktig när man vill bränna fett eller om man helt enkelt säger så eftersom att man ofta inte orkar långa pass med väldigt hög puls?
Alltså, om jag kör crosstrainer i 40 minuter och har väldigt hög puls, är det fördelaktigt för min Fettförbränning om jag saktar ner lite, även om jag orkar köra klart i den takt jag har?
Hm Fettförbränning kanske inte ens är rätt ord, kanske är det kaloriförbrukningen jag är ute efter..
Försöker igen:
Går jag fortare ner i vikt om jag kör t.ex crosstrainern några gånger i veckan med en maxpuls på 50-60% på 60 minuter än vad jag gör med 60-70% av maxpuls på samma tid?
Just nu så kör jag bara på så länge jag orkar vilket är 40-45 minuter. Efter det så kör jag en liten stund till på något lättare, t.ex cykel eller gåband. Tränar även styrka (fast inte under samma pass).
När man kör på en högre % av maxpuls så har du även en efterförbränning några timmar efter, vilket du inte har när du kör på 50-60% av din maxpuls. Och alla har olika hög efterförbränning beronde på kroppstyp, hur länge-, hur hårt du har tränat.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#2 Okej tack så mycket för svaret!