Bränna fett?
Hej!. Jag skulle vilja bränna fett på magen och låren för jag tycker jag börjar få lite fett där, har ni något bra tips på vad man ska träna? t.e.x cykla, simma, gå eller springa? och hur många gånger om veckan i sånna fall?. Och sen en till grej det sägs om man tränar på morgon bränner man mer fett, är det sant? :).
(Visste inte vilken grupp jag skulle sätta inlägget i..)
/ Miranda
Som det är skrivet många gånger innan här och på många andra forum så går det inte punktförbränna. Men all aktivitet som du gör förbränner du fett oavsett om du städar hemma eller är på gymmet och tränar. Men det är en klar fördel att styrketräna och bygga lite musklmassa då du höjer din vardagliga metabolism. Och att man bränner mer fett på morgonen är väldigt låg marginell från att träna strax innan du ska sova. men ska du "träna" på mårgonen så är det lågpulsträning som gäller. Alltså i rask takt eller väldigt långsam jogging. Men jag rekomenderar att du ska sattsa på ökad muskeltillväxt eller hitta någon aktivitet som du tycker är rolig.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
1# Okej, tack :). Jag gillar att dansa så jag tänkte köpa zumba till wii och köra det tre dagar i veckan :).
/ Miranda
Gör även några benböj och utfalls stag för att bygga upp muskler på ben och rumpa;) Då det är riktigt stora muskler och du använder dom när du går så kommer du att förbränna mer ennergi när du går.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
3# Okej, tack för tipsen :).
/ Miranda
Det går inte att välja vart du ska förbränna fettet. Alla lagrar fett på olika sätt.
Du kommer inte att bli av med mer fett om du tränar på morgonen. Visserligen förbränns lite mer ur fettreserven om du tränar innan frukost, (eller på annan tid då blodsockret är lågt). Dock så kompletterar kroppen för detta under dagen och i slutändan är det ändå antal förbrända kcal som ger viktnedgången.
Här är en bra artikel i ämnet: http://traningslara.se/fettforbranning-traningsintensitet-morgonpromenader-och-viktnedgang/ (Läs gärna artiklarna om viktnedgång på samma sida. De som skriver där kan verkligen sin sak.)
Hur fungerar förbränning?
Det finns flera sätt att förbränna fett men alla sätt handlar om att göra av med kalorier. Kalorier är energi som gör att din kropp fungerar. Du använder alltid energi för att hålla dig levande även om du ligger helt stilla.
Att lagra fett är ett av många olika sätt för kroppen att spara energi för framtida förbrukning. Ett kilo fett innehåller ca 7000 kcal. (Kroppen lagrar även energi i proteiner och kohydrater.)
Fett är en mycket bra energikälla, dock så är det svårare för kroppen att omvandla fett till användbar energi. Vidare så är det endast en liten del av fettet som finns tillgängligt för musklerna att använda. Det är endast ca 300 gram fett som finns lagrat i våra muskler.
Däremot så har kroppen har ett lager av ca 2000 kcal kolhydrater i form av glykogen (400 g i musklerna och 100 g i levern). Glykogen är mycket lättare för kroppen att förbruka och används därför först.
(Fakta i texten ovan är hämtad ifrån senaste numret av Runners World sid. 34-36)
Anaerob träning:
Hård och kort träning där kroppen bryter ner glykos till mjölksyra för att få energi. Kroppen gör såhär eftersom syreupptagningen inte riktigt hinner komma igång och det mycket syre för att kunna använda glykos som energi.
Denna träning gör att du förbränner mer EFTER träningspasset än vid lågintensiv träning. Dock så blir återhämtningsperioden längre, men fördelarna är att din kropp blir bättre på aerob träning.
Aerob träning:
Efter ca 2 minuter så kommer syreupptagningen igång och kroppen kan börja använda glykoset direkt som energi. Den här typen av träning är lågintensiv och långvarig. Tex. att jogga en långre distans. En normal person förbränner ca 60-65 kcal per kilometer vid löpning och då räcker förrådet av glykogen till 3 mils löpning.
Förrådet fylls succesivt på av fettreserverna och således förbränner man fett. Dock sker dett ganska långsamt så när glykogenförråden blir helt tomma går man in i den välkända "väggen" och benen känns plötslig som trästockar och man måste vila och tillföra någon form av kolhydrater (tex. sportdryck) för att fylla på förrådet.
Det är bra att kombinera dessa två träningsformer för att bli bättre och bättre på att syresätta musklerna således öka musklernas förmåga att använda fett som bränsle. Hård kortvarig träning gör att du blir bättre på lång lågintensig träning. Således kan du förbruka mer energi vid träningstillfällena. Lågintensiv träning kan oxå fungera som återhämtning. Att få igång blodcirkulationen kan hjälpa vid träningsvärk och skynda på återhämtningen.
Olika faktorer som ökar förbrukningen av kalorier:
Ökad muskelmängd (muskler förbrukar kalorier även vid vila + att de krävs mer energi att genomföra en rörelse med en större muskel.)
Ökad rörelsemängd (Rör du dig mer så behövs det mer kalorier.)
Mer konditionsträning. (både anaerob och aerob träning.)
Ökad inre kroppstemeratur (Ger endast en liten ökning av förbränningen. Vissa heta kryddor ger exempelvis detta resultat.)
Förslag på upplägg:
Ett förslag är att skynda långsamt. Du vill inte dra på dig skador. Leder och ligament tar flera månader att bygga upp men att bygga muskler går snabbare. Det är även lätt att få muskelbrisningar om man inte värmer upp eller är van vid träning. Du kan helt enkelt bli för stark för din kropp och dra sönder den.
Ett enkelt sätt är att börja med att styrketräna hemma (finns övningar på nätet) ca 15 min varannan dag. Situps, armhävningar, utfall osv. Behöver inte vara så jobbigt men det är viktigt att musklerna får jobba lite. Om man inte styrketränar så finns risken att kroppen bryter ner musklerna för att få energi. (Protein är oxå en energikälla.)
Utöver detta bör du ägna dig av någon pulshöjande aktivitet som du tycker är rolig. Det är viktigt att träningen skall vara kul!
Denna aktivitet kan du utföra på 2 olika sätt. Högintensivt eller lågintensivt.
Jag har ingen aning om på vilken nivå du ligger på idag men detta är en bra start för de flesta som ite är van vid träning.
Vecka 1:
Dag 1: 15 min lätt styrketräning
Dag 2 : 30 min lågintensiv träning
Dag 3: 15 min lätt styrketräning
Dag 4: 10 min uppvärming följt av 2 min högintensiv träning
(10 gånger med kort vila emellan, ca 1 min)
Dag 5: 30 min lågintensiv träning
Dag 6: Vila
Vecka 2 och frammåt:
Lyssna på kroppen och öka eller minska mängden träning utefter vad som känns rätt. Variera styrkeövningarna, testa olika träningsformer.
Ett ytterligare steg att höja nivån till framöver kan vara att kombinera låg- och högintensiv träning i ett enda pass.
Glöm inte att tillföra energi efter ett träningspass för att stoppa nedbrytningen av muskelmassan. Du bör äta en måltid inom max en timme efter ett träningspass.
Slutligen skulle jag vilja påpeka att jag tycker det är toppen att du inte fokuserar på vad du väger utan istället tittar på hur mycket överskottsfett du har. Det är nämligen så att du faktisk kan gå upp i vikt av träning eftersom muskler väger mer än fett. Detta är positivt och inget man ska vara rädd för.
Glöm inte att äta ordentligt och varierat och se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler.
Lycka till! :)
5# Okej, tack för tipsen :). Men om jag vill göra Zumba också, kan man träna 15 innan eller efter? alltså vad är bäst :), för jag tänkte köra zumba i ungefär 45 minuter på 3 gånger i veckan som sagt :).
Ja, jag fokuserar inte så mycket på min vikt, jag kom i håg för nått år sen var det så viktigt med sin vikt och man berättade för sina vänner osv och vissa ljög om sin vikt för att inte verka ''fet'' men jag sa aldrig min vikt eftersom jag har alltid vägt mer än mina kompisa pga av att både min mamma och pappa har stora benstomar så jag väger lite mera :).
/ Miranda
#5 Som jag kan utläsa i den artikeln så skriver dom "Frågan är ju dock vilken effekt det kommer ha på fettoxidationen över ett helt dygn? Det finns ingen studie som tittat direkt på detta men det känns inte som någon chansning att säga att även detta troligen kommer kompenseras över dygnet. Frågan är då vilka fördelar det finns med att träna eller att ta en promenad innan frukost?" alltså ett par frågetecken.
Det studier som finns menar på att man förbränner mer på på morgonen före frukosten. Men en nyligen gjord studie visar som jag skrev tidigare att det en väldigt marginell skillanad att gå på en promenad strax innan sänggående och precis innan frukosten. Men en kombination av dom två vore en väldigt intressant studie och vilket rent teoretisk borde göra morgonpromenaden ännu effektivret.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#7 Bra påpekande! Jag måste läst artikeln slarvigt. Ska dyka mer i ämnet när jag har tid. :)
Hej!
Jag har en till fråga… Jag vill inte starta en nytt inlägg eftersom att jag redan har gjort det här inläget… Men i alla fall….
Är det bra om jag bränner 400/500 kalorier i veckan?, alltså då går/springer jag på ett löpband. Men sen gör jag två gånger i veckan styrke träning :). Kommer jag typ ''hinna'' se bra ut till sommaren?, då som jag vill som sagt bli av med fettet på magen och låren… :).
/ Miranda
Det du bör göra är att räkna hur många kalorier du får i dig per dag.Om du vill kan du stoppa i dig 6000 kaloriet per dag, men då ska du göra aktiviteter som du förbränner 4000 kalorier per dag.Men gör så att du äter mellan 2000-2500 kalorier per dag. Händer det inget på vågen så tar du bort 300 kalorier. Att förbränna 500 kalorier i timmen under en aktivitet är rättså lagomt. Men det är väldigt svårt att räkna ut exakt hur mycket en enskilld person förbränner under en aktivitet då alla har olika mycke muskelmass och fett. Sedan reklomenderar jag att du drar ner på snabba kolhydrater så som pasta, ris, potatis och sötsaker.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#10 Okej, Men jag håller inte direkt på med någon annan aktivitet… Jag ska däremot börja dansa igen till våren, jag skulle egentligen ha anmält mig den här terminen, men jag glömde bort och nu är det för sent eftersom att alla grupper jag vill gå i är upptagna… Men då går jag på det en gång i veckan och då kör vi styrke träning som en slags uppvärmining :).
Jag kan tyvär inte börja sluta äta pasta osv eftersom att jag är 13 år och inte lagar min egen mat, och i skolan får vi ofta pasta… Då ska jag ju häldre äta det än att inte äta något alls. Plus att jag växer :).
/ Miranda
#10. Du kan ersätta pastan med grönsaker, antingen helt eller delvis. Då äter du dig fortfarande mätt, men slipper den stora mängden dåliga kolhydrater. Jag äter ingen pasta längre, men ersätter gärna med broccoli eller blomkål när möjligheten finns, annars äter jag de grönsakerna som erbjuds istället för pastan.
#12 Helt rätt:) Men det är kanske inte en diet man skoa hålla resten av livet. Men att man sen begränsar dom snabba kolhydrater till ca 100-150 gram per dag.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#13. Varför inte? För mig är det ingen diet som du kallar det, för mig är det ett livsval, en kostomställning. Jag behöver inte de där kolhydraterna, jag får i mig tillräckligt genom annat. Visst äter jag någon då och då pasta, potatis eller ris, men på det stora hela har jag ersatt det med annat. Det innebär inte att jag aldrig äter det och inte får om jag blir sugen, utan bara att jag väljer bort det så mycket som möjligt.
#12 Jag äter också jätte mycket grönsaker till också, Men grönsakerna smakar väldigt äckligt i bland på min skola…
/ Miranda
Föressten när jag springer/joggar så får jag liksom svårt att andas, jag börjar inte svettas speciellt mycket, är det typ bra? att jag får svårt att andas.. okej det låter inte så bra men jag hoppas ni fattar vad jag menar :).
/ Miranda
Det är bra att du äter grönsaker, det bör nästan ta upp halva potionen.
När du springer, brukar du börja promenera och öka takten successivt?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#17 Jag brukra köra intervaller typ 1/2 gånger i veckan och i går gjorde jag det, annars brukar jag promenera snabbt.
/ Miranda
Men innan du börjar köra intervaller så värmer du med att börja promenera och öka takten successivt i 10 minuter.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare