Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2646 ggr
[Northbridge]
0

Tråkigt att träna.

Hej,

Jag är en ung tjej på 14 år som både har "hål" i låren och på rumpan. Det är oerhört fult, och jag skäms fruktansvärt för min kropp. Har länge gått och tänkt på att jag faktiskt växer, men det hjälper inte. Så började tidigt i höstas att gå/löpa på löpbandet vi har här hemma. Min syster kom fram och sa "Vad smal du blivit", vilket jag uppskattade. Men sen la jag av, för jag tyckte det var oerhört tråkigt. Men nu vill jag börja, men vet att jag kommer lägga av igen.

Vad kan man göra mer förutom att gå ut i blåsten och träna eller att gå på det oerhört tråkiga löparbandet? Kommer jag se resultat, om jag börjar i morgon (måndag), till jul?

/Northbridge.

Zadeira
1

Du måste nog hitta en träningsform som du tycker är roligt om du ska orka hålla på och att det ska ge resultat. Det är helt hopplöst att träna på ett sätt man inte tycker är roligt! Finns ju en hel uppsjö av olika träningsformer mer än bara löpbandet och promenader i höstrusket. Simmning, aerobics, dans, någon bollsport, ridning, pilates…. ja mängder. Det gäller att prova sig fram!

Karmatarerskanise
1

Håller med Zadeira.

Man måste hitta träning som man tycker är rolig. Annars klarar man det inte i det långa loppet.

Själv älskar jag Zumba, core och combat.

[ErikSvensson]
0

Som Hera sa, det ska vara kul annars fungerar det inte.

flisan708
0

Börja på exempelvis friskis och svettis och prova på lite olika pass. Kolla upp vad som finns i din stad, köp ett 10 gångs kort och testa.  Längtar tills min förkylning är över så jag kan gå och träna.

Aribigga
2

Du kanske kan låna hem en ruskigt spännande ljudbok från biblioteket som du bara får lyssna på när du går på löparbandet? :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

ettlitetalias
0

Aribiggas förslag är jättebra! Jag tycker också att det är såååå tråkigt att träna, men vet att jag mår så bra när jag får komma ut i friska luften och röra på mig. Då fungerar det jättebra med en ljudbok som man bara får lyssna på när man är ute och går/springer. Då blir det lätt att man "glömmer av" att man motionerar, och ser fram emot nästa gång Skrattande

Litenburk
0

Jag har några motivationstips! :)

Det första är musik! En bra lista med låtar med drag i som man längtar efter att få höra men som man bara tillåter sig spela när man tränar. Jag älskar i alla fall att försvinna in i musiken. Kanske kan det hjälpa dig, speciellt om du går/löper.

Man kan också välja en tid då ett visst tv program går och ställa löpbandet framför tvn. Och då hålla på tills programmet eller en viss tid som man bestämmt sig för. Bestäm redan innan hur länge du ska hålla på för att inte ge upp för lätt, sätt upp ett mål. Träna "lagom" hårt så att du kan tänka dig fortsätta fler gånger. Det är viktigt att inte gå ut för hårt så man tröttar. Om man inte orkar springa kan man gå i högt tempo exempelvis.

Sen ibland jag motivera mig med att läsa bloggar, tidningar och se på tvprogram om träning med olika tips o ideer.

Gör dig rutiner då det är lättare att fortsätta om man har till vana med något. Det brukar ta i alla fall 6 veckor att få en vana. Bestäm en dag eller flera (Men var ralistist för att inte ge upp) och gör inga undantag på minst dessa 6 veckor. Sedan brukar det kännas lättare med träningen.

Känn efter hur bra du mår när du tränat! Berömm dig själv! Träning ger dig hälsa, och hälsa är att må bra! Kroppen bättrar på sig som en bonus!

Lycka till med träningen!

Mvh Tanja

HannaM
1

Det fina med träning är att det inte bara är löpning och gym som många verkar hakat upp sig på. Det finns massvis med möjligheter att träna annat om man tycker att just om träningformerna är tråkiga. Jag ser ingen större poäng att ägna sig åt något bara för att man måste när man avskyr det eller tröttnar. Det ger inga resultat i längden eftersom man kommer undvika det.

Själv hatar jag löpband och motionscyklar. Följdaktligen skiter jag i sånt. Jag älskar att spela handboll, klättra, gå på en del av friskis pass, promenera, åka slalom, cykla, vara i gymmet… alltså ägnar gör jag det.

Sen går det ju att ändra åsikt också, jag avskydde länge både ren styrketräning och löpning men har insett att jag behöver det för att orka med och bli bättre inom dom idrotter jag gillar och har utgått från det som motivation och sedan faktiskt börjat tycka att det inte är så dumt eftersom det har gett mig bra resultat. När jag efter att ha tränat styrketräning några månader insåg att jag inte längre hae ont i ryggen var bara det en motivation nog att fortsätta.Jag älskar det fortfarande inte men jag avskyr det inte längre utan kan både gå till gymmet och ut i löparspåret alldeles frivilligt.

Så, träning är mer än det man ofta ser först. Det finns bland annat:

Simning, löpning, paddling, cykling, klättring, ridning, badminton, massvis med olika pass på olika kedjor som tex danspass, boxningsinspirerade pass, yoga och "vanlig" gympa. Det går att åka längdskidor, gå på vattengympa, spela squash, ägna sig åt kampsport…..