"Maratonpass"?
Jag förstår mig inte på folk som kör 1,5-2 timmars "maratonstyrketräningspass".
Blir du starkare av det? Nej!
Bygger du muskelvolym? Nej! Du bryter ner din muskler istället.
Så varför kör ni era maratonpass?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Jag tror inte de som spenderar så läng tid i gymmet är aktiva hela tiden. Jag tror det är en social grej. De är där och "hänger" med sina kompisar och det blir nog en hel del skitsnack.
Jag kan ha fel, men det är min teori.
Jag tror som Norrbysa, det finns nog inte många som är där flera timmar i sträck och tränar aktivt och hårt hela tiden. Dels så är det mycket socialt för många och man snackar lite och tränar lite om vart annat. Dels så hos oss i alla fall verkar det som att de som faktiskt tränar ordentligt och hårt, de "riktiga" muskelknuttarna brukar jag kalla dem, är de som spenderar längst tid (flest timmar) i gymmet men även tar längst pauser mellan övningar osv…
Jag har läst här flera gånger om där tjejer kör 1,5 timmes pass. kan vara att dom springer först 30 min och sen styrketräna en timme eller kör dubbla gruppträningspass.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#3, Fast det tycker jag inte är något konstigt. Det där har jag gjort båda två.
#4 vad är syftet med det då?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#3 Jag gör så. Tränade gympa medel/styrka 60 min och sen skivstång intervall i 70 min. Gillar att vara helt tömd på energi och göra slut på musklera ordentligt. Är det en dålig taktik? :)
#4, Det finns många anledningar.
Dels så gillar jag att effektivisera. Är där två roliga grupp-pass efter varandra så varför inte när jag ändå redan är på plats och om det finns krafter kvar? Och varför inte springa en halvtimme före en timmes styrka i gymmet, när jag ändå är där liksom? Då är det lika bra att köra på ordentligt och inte mjäka med att bara träna en viss tid utan faktiskt träna så mycket man har lust med och orkar för dagen.
Dels så tycker jag att det är kul att träna. Som ja sa, är där två roliga pass inpå varandra som jag orkar med så kan jag tycka det är roligt att gå på båda. Inte nödvändigtvis så att jag tänker att "nu blir jag starkare, orkar mer och får bättre kondis", utan mest att jag tänker att "De här båda passen brukar vara roliga och inspirerande, så jag går på båda idag för att jag inte har något roligare att göra hemma."
Och så kommer man inte ifrån att det ökar orken och uthålligheten, samt bränner en jädra massa kalorier.
Alla era argument håller inte i längden….de är som att tanka bilen och köra en bilsemester så långt söder ut det bara går med en fulltankad bil och hoppas på att det finns en bensinstation i samma sekund som bensin tar helt slut. Något sådant skulle ni väl inte få för er va? Nä, ni skulle planera var ni ska stanna och se er omkring av omgivningen (vila mellan repsen) och tanka rättså ofta då ni inte vet när nästa bensinstation dyker upp (fylla på med energi (mat) ). Så varför kan folk inte Läsa på mer om träning, näring, och återhämtning innan man bara gör saker utan att tänka på ev. konsekvenser? Skulle jag börja sammla på frimärken så går jag ju inte bara och köper frimärke på macken och hoppas på att det är något sällsynt med de frimärket, utan jag måste läse på om min nya hobby för att jag ska lära mig något.
Samma sak är det med folk som köper hundar, dom köper raser efter utseende och sen vad den har för behohve av motion och disiplin skiter man vilket i.
Ursäkta att jag blir lite irriterad, men innan man ge sig in i något bör man vara väl på läst. Annrs kan man bli allvaligt skadad eller att resultaten inte blir det man har tänkt sig. Funderar nästan på att länka alla personer som frågar om hur dom ska träna till träningslära.se så slipper man skriva samma sak om och om igen…..de var anledningen till varför dom startade den sidan, dom lessnade på att skriva samma sak om och om igen på forum.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Svårt att tolka vad du menar med dina liknelser. Pratar du kanske om glykogenlagret eller muskelnedbrytning? Jag läser allt jag kommer över om hur kroppen fungerar kring träning, så länka gärna till någon studie eller artikel i ämnet. :-)
Ok, jag kanske gick på lite hårt.Vill man bli uthållig så är det ok att köra 2 timmars pass. Men du kommer inte bli starkare eller bygga musklvolym utav de.
Här har ni en bra artikel om konditionträning och styrketräning.
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#8 Jag tror det faktiskt är väldigt stor skillnad på varför och vilken nivå man tränar! De som verkligen går in hårt för att träna, bygga muskler, bli idrottare på hög nivå osv har förmodligen och förhoppningsvis läst på en hel del om hur just de ska uppnå sina mål på ett hållbart sätt, och de vet förhoppningsvis precis vad de gör.
Men för en vanlig vardagsmotionär tror jag faktiskt inte man behöver vara nån j*la forskare och veta precis allt om träning och hur kroppen fungerar för att träningen ska vara bra. De flesta har väl sunt förnuft, och tränar man på en lägre nivå eller för vardagsmotionen, så är det nog viktigare att man lär sig sin egen kropps signaler än att veta precis hur allt för en "stortränare" funkar.
Artiklen du länkar till i #10 är säkert bra om man förstår den, och kanske är jag korkad, men att dra in en massa formler och konstiga ord funkar bara för dem som faktiskt förstår det de läser och inte en sån som mig som ser det som rena grekiskan.
#10 Ingen fara. Tack för länken. Jag har läst den där artikeln och startade en tråd här tidigare kring detta. Jag tycker det är ganska svårt att välja antingen eller (styrka v.s. kondition).
Det är extra svårt just på Friskis och Svettis för där innehåller de flesta roliga passen både kondition och styrka. Plus att jag har ont om tid och vill gärna få båda delarna gjorda när jag ändå är på plats på gymmet.
Mitt mål är att bli ganska "alround-tränad" som han beskriver det i artikeln. Jag ska springa olika långa lopp under året mellan 2-3 mil samtidigt som jag försöker bygga bålstyrka och armstyrka för att bli en bättre klättrare. Jag kan träna 2-4 dagar i veckan utöver klättringen. Blir lite tajt med tid om jag ska separera styrkan och konditionen.
Här är min träningsdagbok: http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=180933
#11 Artikeln är inte så komplicerad som den ser ut vid första anblicken.
Klipper några delar ur artikeln här:
…konditionskrävande idrott är negativt för maximal styrka och muskeltillväxt….Vad gäller det motsatta perspektivet, d.v.s. styrketränings inverkan på resultat för konditionsträning, så är inte saken den samma…inget som förefaller påverka konditionsträningen negativt i kombination med styrketräning.
En kommentar författaren skrev till artikeln:
"Du kan öka i styrka samtidigt som du tränar kondition, det är inga problem alls. Det går lite långsammare bara och du kan inte uppnå en toppnivå både styrkemässigt och konditionsmässigt samtidigt. Man får kompromissa helt enkelt och välja vad man själv anser är viktigast för stunden och på längre sikt. Om du tycker att den träning du beskriver duger för dig så duger den för dig. Den är dock inte lika effektiv för att förbättra din kondition som att gå ut och springa intervaller i skogen."
Det handlar om prioriteringar. Men du har rätt freck. Man ska vara medveten om vad de val man gör har för inverkan på kroppen.
jag och ett gäng tjejer spenderade 1,5-2 timmar i gymmet 2-3 dagar i veckan. Vi sprang, cyklade m.m. aktivt gymmande blev säkert bara 20-30 min 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus