Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 3554 ggr
fia-mia
0

Värma upp innan styrkepass

Hur värmer ni upp innan ett styrkepass?

Just nu strechar jag bara, men inser att det nog behövs nåt mer.

Kan ni komma med tips och förslag?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fotogymnast
0

Kör du på gym? Då funkar t.ex. joggning på band eller cykling. Är du hemma kan du, fast kanske inte på vintern, springa eller cykla ute. På vintern kanske du kan hoppa hopprep ett tag? :) Svårare än så är det inte ;)

fia-mia
0

Ska börja på gym, just nu tränar jag dock hemma med lite lättare vikter.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

HannaM
0

Hopprep är ju smidigt om man inte vill ta så mycket plats hemma och lätt att förvara.

freck
0

Lättare rörelsövningar för att smörja upp leder är också ett måste. Axlar är en led som är med i många övningar så därför kör jag alltid cirkelrörelse både framåt och bakåt i både små och små rörelse i 2 minuter. Även knäna och höflederna behövs smörjas ordentligt innan ett benpass. Då är det väldigt bra att göra grodhopp helst upp och ner på en step-up bräda.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Satum
0

Jag värmer alltid upp på respektive övning innan jag kör ett pass. Kör flera uppvärmningsset (extremt lätta) inför varenda övning.

Då blir just rätt muskel uppvärmd och man slipper eventuella skador/sträckningar + att du då även kan passa på och känna efter hur övningen känns.

Rekommenderas starkt!

freck
0

#5 vad menar du med flera uppvärmingsset?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Satum
1

#6 Låt oss säga att jag ska köra hantelpress för axlar då kör jag FLERA, alltså inte bara 1 set utan ca 3-4set superlätta uppvärmningsset av hantelpress INNAN jag kör igång övningen på riktigt. Hänger du med? :)

marika-J
0

Gillar crosstrainern som uppvärmning. Sliter inte och är skonsam mot leder. Eller så kör jag löpbandet. Men rekomenderar även som #5 säger om du inte är en van "gymmare".

Satum
0

#8 Fast det sätter jag rekommenderade att värma upp på är inte bara för ovana gymmare.

Jag är själv mycket erfaren och en van gymmare och värmer alltid upp så. Jag har styrketränat seriöst i snart 4år och slutar inte värma upp på det sättet för det.

Det är ett jättebra sätt att värma upp "rätt" muskel på :)

isafisa
0

#5 toppen-tips :D Har aldrig ens slagit mig att man kan göra så :P

Själv kör jag crosstrainer eller crossover innan, tycker det funkar bra, men blir ju ändå främst benen som värms upp. Sen kör jag även cirkelrörelser med armarna för att få igång de musklerna.

freck
0

#7 3-4 uppvämingsset per övning är väldigt onödigt, dels för att du slösar onödig energi och även på tid. Ett uppvärminingsset räcker per övning för att få igång nervbarnorna.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Satum
0

#11 Jag tar alltid min tid på gymmet, ser till att inte ha någon tid att passa efter träningen så slipper man stressa. Uppvärmning är ALDRIG onödigt och kan inte göras för mycket av.

Och det slösar inte på någon energi när man kör såpass lätt under uppvärmningssetet ;)

Jag har då alltid galet mycket energi och kraft kvar under hela mina pass! But thats just me :)

freck
0

Då kanske du inte kör tillräckligt hårt och utmanar dig sig och din kropp?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Satum
0

#13 Låt mig förklara lite bättre. Jag har alltid grymt mycket energi och kraft kvar EFTER uppvärmningen när jag väl sedan kört klart mitt riktiga styrkepass så är jag i princip DÖD, varje gång ;)

Jag har lämnat mitt uppvärmningstips till denna tråd så nu lämnar jag tråden för nya äventyr.