Bränna fett?
Hej Hej, nu kommer jag hit med mina frågor igen ;).
I alla fall, jag undrar om man bränner mera kalorier eller fett om man springer/joggar snabbt under 10/15 minuter eller om man går raskt i 30/45 min? Jag gör så klart magövningar då jag skulle vilja bli smalare om magen..
Tack i förväg! :D.
/ Miranda
Det är i grunden samma mängd energi som krävs för att förflytta sig med samma transportsätt från punkt A till punkt B, oavsett hur lång tid det tar. Enkel grundskolefysik egentligen.
Däremot gör du av med mer energi ju mer du rör på kroppen under tiden du tar dig fram. Vid ett högre tempo tenderar man att svänga mer på armarna och ta ut stegen mer. Dessutom gör den "hoppande" rörelsen som man får när man springer av med mer energi än att ha mark-kontakt hela tiden som vid promenadtempo.
Dessutom går träningen snabbare och du får bättre resultat när du springer. :) (Löpning aktiverar musklerna i kroppen mer än promenad.)
Dock måste man räkna in att löpning har en större skaderisk än promenad och en promenad kan ha andra fördelar än just träningen. Längre tid för refektion och tankar. Kanske tid med en vän som promenadsällskap osv osv.
Promenera med stavar är ett bra tips för att öka energiåtgången om man inte är redo för löpning.
Du får helt enkelt känna efter själv vad som är bäst för dig.
Du kan räkna på det här:
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Jag gjorde en snabb jämförelse baserad på en kroppsvikt på 70 kg:
Promenera i 6 km/h i 45 min = 228 kcal
Springa i 11 km/h i 15 min = 196 kcal
#1 Okej, tack :). Men hur ofta borde jag träna? (jag kan inte på helgerna då jag varannan helg åker till min pappa)…
/ Miranda
Så ofta som det känns bra. 
Träningsvärk behöver inte vara ett hinder. Den försvinner snabbare om man rör lite på sig.
Skynda långsamt. Lyssna på din kropp.
#3 tack så mycket! :), kan du hjälpa mig med en sak till?…
jag tittade runt lite på youtube och såg den här videon (http://www.youtube.com/watch?v=iNhc2n1Agfw)
Alltså vet du hur det funkar?, varför ska man använda den tekniken och inte ''vanlig''? :).
/ Miranda
Tja.. Du orkar ta i mer och längre om du kör intervaller. Så du kommer öka konditionen snabbare. :)
De flesta löpare kör intervaller en eller två gånger i veckan blandat med långa löparpass.
#5 Okej, tack :).
/ Miranda