Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 3479 ggr
[Norrbysa]
2

~Helgens Utmaning v.3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Veckans utmaning - ATLETISK HÅLLNING:

Denna gång gäller utmaningen hela helgen. Du ska under hela helgen försöka behålla en god hållning. En god hållning ökar din balans, dina träningsprestationer, din kroppskrontroll samt minskar ryggproblem och skador.

Sjunk inte ihop utan håll en atletisk hållning hela helgen förutom när du vilar eller sover.

Utförande:

När du har en atletisk hållning ska midjan ha mindre omfång och magen ska vara hård när du känner på den. Det handlar om att ha en bra hållning över alla leder och det innebär i stående position att:

• Stå med fötterna höftbrett (lås inte knäna bakåt)
  • Håll höften fram och ryggen rak (ingen svank)
  • Håll magmusklerla spända
  • Se till att axlarna inte är inåtroterade
  • Håll bröstet framskjutet
  • Låt inte huvudet hänga (stolt och rak nacke)

Ett tips - snöret:

Om du inte har någon som kan påminna dig om att behålla en god hållning så finns det ett knep för att påminna sig själv.

Ta ett snöre och knyt det runt midjan när du lätt håller in magen. Knyt lite löst.

Tanken är att när du slappnar av i magmusklerna så buktar magen ut igen. Då påminns du av att det spänner runt snöret och kan återuppta den goda hållningen.

Lycka till!

[Norrbysa]
0

Lite trist utmaning denna gång. :-P Jag har varit för upptagen för att klura ut någon bättre. Jag ska försöka komma på någon roligare nästa helg.

Calvaro
0

Jag tyckte den var bra för det är verkligen något jag behöver tänka på. Tyvärr såg jag den inte förense i går. Så jag håller på nu :-)