Tränings schema
Nytt år, ta tag i träningen ni vet. Jag är nybörjare, vill bli smalare rent allmänt (mage, lår, rumpa osv), men även bygga lite muskler. Men jag vet inte riktigt vilka övningar jag ska göra. Jag ska köpa 6 mån på sportlife och tänker utnyttja dem till max. Min nuvarande vikt är 67, vill gärna gå ner till 60 iallafall. Under det om möjligt :) (är 168 cm) Så min fråga till er "experter", hur ska jag lägga upp det? Antal dagar, muskelgrupper? Om ni har lusten och orken till att svara så hade jag varit super tacksam :)
Och jag e tjej :p så långa smidiga muskler ofc :p
Är Sportlife ett gym eller finns det pass där oxå?
Om det är ett gym bör det finnas gymvärdar som kan köra en introduktion med dig och visa dig alla maskiner. Vissa gym har även instruktörsledda pass i gymmet.
En tips är att dela in kroppen i olika delar och träna en del varje gång du är på gymmet. På så vis kan du träna oftare och mer fokuserat.
Här är ett tredelat förslag: mage, armar - rygg, bröst, axlar - mage, ben, rumpa
Välj en vikt som du klarar av att göra ca 5-10 repetitioner på och genomför detta 3 gånger med några sekunders vila emellan. (Gör fler om du orkar.) När du blir starkare så ökar du vikterna.
Ett förslag är att köra varannan dag styrka (enligt uppdelningen ovan) och varannan dag kondition. Konditionsträning gör att du återhämtar dig snabbare och det lindrar oxå träningsvärken.
Konditionsträningen kan du köra på träningscykel, löpband, och liknande. Eller helt enkelt ge dig ut i naturen på en rask promenad eller joggingtur.
Glöm inte att få i dig kolhydrater och proteiner så fort som möjligt efter ett träningspass för att avstanna muskelnedbrytningen och starta återhämtningen.
Lycka till!
Och det där men långa smidiga muskler är inget du kan bestämma över. Kör hårt bara! :)
Bra blogginlägg om saken: http://perekbjorn.blogg.se/2011/january/langa-slanka-muskler.html
Just de ja.. Glömde lite…
Uppvärmning 10 min innan du börjar med styrkan är väldigt viktigt.
Stretching är bra för att behålla rörligheten men hjälper inte mot träningsvärk.
Ta det lugnt i början. Skynda långsamt. Chocka inte kroppen med träning på en gång.
Lugna kontrollerade rörelser i maskinerna. Bättre göra rätt och långsamt än hårt och fel.
Är du nybörjare i gymmet?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Det är både Gym och pass, Och helt nybörjare är jag inte, iallafall inte hur maskinerna fungerar och hur man ska lyfta och så.
Så du har haft en som har visat hur alla övningar ska utföras?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Ja, det har jag :)
Men om du vill bygga muskler så finns det inte någon möjlighet att du kan stirra dig blint på vågen då muskler har en tätare densitet än vad fett har. och 60kg tycker jag låter väldigt lite för din längd. Mitt tips är att du satsar på att mygga muskelmassa dom första 3 månaderna och sen dom andra 3 månaderna deffar du= går ner i fett%.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Okej, tack så mycket :)
Den bästa träningen är den som man faktiskt gör, så gå inte ut för hårt så att du tröttnar efter en vecka. Du kan börja med att träna ca 3 gånger i veckan och om det känns för lätt så kan du ju alltid öka.
Styrketräning är en bra träningsform för den som vill ändra på kroppsformen, men som tidigare nämnts kan muskelökningen även leda till viktökning. Dock brukar ju själva kroppsformen vara det viktiga, det spelar kanske ingen roll om man väger 50 eller 70 kilo så länge man känner sig "tight".
Norrbysa har i inlägg #2 kommit med ett bra förslag på hur du kan dela in kroppen i de olika styrkepassen.
Dock skulle jag nog köra 10-15 reps x 3 set. Om du inte orkar 10 reps så minskar du vikterna, men om du orkar mer än 15 reps ökar du vikterna.
Konditionsträning är också viktigt att man utför. Löpturer i skogen är helt underbart, mycket trevligare än att stå på ett löpband i ett svettigt gym ;)
Lycka till med träningen! =D
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Alltså vikten spelar inte så stor roll nej, men jag har en del fett på mage och lår, och det är det jag i första hand vill bli av med då. Så jag antar att det blir mycket kondition på cykel bl.a. Och massa mag/ben övningar tillsammans med bra kost så kommer man väl dit så småningom :)
#11 Du kan inte punktförbränna fett, så det spelar ingen roll ur många situps du gör om du inte sänker din totala fett% i kroppen. Däremot är det jättebra med bålstabilitet och starka ben, så träna dessa muskelgrupper ändå!
Precis som du säger måste kosten ändras. Samt att du ska försöka hinna med både styrka och kondition. Att ha mycket muskler ökar ämnesomsättningen i kroppen =)
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/