Tränings schema
Nytt år, ta tag i träningen ni vet. Jag är nybörjare, vill bli smalare rent allmänt (mage, lår, rumpa osv), men även bygga lite muskler. Men jag vet inte riktigt vilka övningar jag ska göra. Jag ska köpa 6 mån på sportlife och tänker utnyttja dem till max. Min nuvarande vikt är 67, vill gärna gå ner till 60 iallafall. Under det om möjligt :) (är 168 cm) Så min fråga till er "experter", hur ska jag lägga upp det? Antal dagar, muskelgrupper? Om ni har lusten och orken till att svara så hade jag varit super tacksam :)
Och jag e tjej :p så långa smidiga muskler ofc :p
Är Sportlife ett gym eller finns det pass där oxå?
Om det är ett gym bör det finnas gymvärdar som kan köra en introduktion med dig och visa dig alla maskiner. Vissa gym har även instruktörsledda pass i gymmet.
En tips är att dela in kroppen i olika delar och träna en del varje gång du är på gymmet. På så vis kan du träna oftare och mer fokuserat.
Här är ett tredelat förslag: mage, armar - rygg, bröst, axlar - mage, ben, rumpa
Välj en vikt som du klarar av att göra ca 5-10 repetitioner på och genomför detta 3 gånger med några sekunders vila emellan. (Gör fler om du orkar.) När du blir starkare så ökar du vikterna.
Ett förslag är att köra varannan dag styrka (enligt uppdelningen ovan) och varannan dag kondition. Konditionsträning gör att du återhämtar dig snabbare och det lindrar oxå träningsvärken.
Konditionsträningen kan du köra på träningscykel, löpband, och liknande. Eller helt enkelt ge dig ut i naturen på en rask promenad eller joggingtur.
Glöm inte att få i dig kolhydrater och proteiner så fort som möjligt efter ett träningspass för att avstanna muskelnedbrytningen och starta återhämtningen.
Lycka till!
Och det där men långa smidiga muskler är inget du kan bestämma över. Kör hårt bara! :)
Bra blogginlägg om saken: http://perekbjorn.blogg.se/2011/january/langa-slanka-muskler.html
Just de ja.. Glömde lite…
Uppvärmning 10 min innan du börjar med styrkan är väldigt viktigt.