Kolhydratsug efter träning?
Jag försöker hålla mig till en låg kolhydratnivå och äter i princip aldrig pasta, ris, potatis eller vitt bröd.
På senare tid har jag märkt att efter ett träningspass så blir jag otroligt sugen på framförallt pasta. Försöker käka protein i form av kött, fisk, ägg eller proteinrika grönsaker i princip direkt efter träningen, men får nästan alltid ett enorm sug efter pasta. Har hittils inte fallit för frestelsen, men funderar rätt mycket på vad det beror på.
Någon här inne som vet? Vad är det som gör att jag blir sugen på just pasta efter träningen?
Ge kroppen vad den skriker efter.
Efter ett träningspass så har du tömt dina glykogeninlagringar och kroppen är i en nedbrytningsfas där den bryter ner protein och fett för att få energi eftersom glykogenlagren är tömda.
För att så snabbt som möjligt stoppa nedbrytningen och låta kroppen återhämta sig bör man inta snabba kolhydrater och protein. Gör du inte de så kommer träningen inte ha den effekt som den annars kunde få.
Jag dricker en Gainomax recovery minuten efter ett hårt pass och då känner jag mig pigg och energifylld igen. Kanske går lika bra med en banan eller ett glas mjölk men för mig är det enklast med en Gainomax.
Detta är min slutsats utefter det jag läst och erfarit. Skriver du samma inlägg inne på kolydrater.ifokus.se så kommer du få ett helt annat svar.
Får du pastasuget trots att du inte är hungrig? Eller märks det som mest när du är hungrig?
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
#1 Nu va det just pastan jag undrade över. Äter alltid något efter träning, men eftersom jag försöker undvika kolhydrater känns det inte som läge att stoppa i sig pasta.
#2 Pasta suget kommer även om ja inte är hungrig, ca 30 minuter efter träning. Kan nyss ha ätit ett ägg och lite grönsaker, men runt 30 minuter efter träningen kommer suget efter just pasta.
Jag känner igen mig i det här. Suget efter kolhydratrik mat efter träningen är fruktansvärt jobbig ibland. Jag vill gärna äta något salt också efter träningen.
Varför det är så vet jag inte.
Jag är glad. Är du?
#4 Dålig vätskebalans kanske?
#4. Det salta känner jag med, men det är ju logiskt eftersom man svettas mycket under träning, och då svettas man ut mycket salter och så som behöver fyllas på igen.