Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 1425 ggr
[Norrbysa]
0

Dumt att kombinera?

Har läst lite på sistone att det är en dålig idé att kombinera styrka och kondition i samma pass.

Dels så orkar man inte ta lika tunga vikter om man samtidigt ska konditionsträna och tvärtom så orkar man inte öka pulsen lika högt om man tränar styrka samtidigt. Således blir det mindre effektiv träning och sämre resultat än om man skulle tränat de båda delarna separat.

Men det är tydligen oxå så en kombination av styrka och kondition i samma pass hämmar muskeltillväxten. Det ska dock vara ok att träna kondition och styrka samma dag om man separerar passen med några timmar.

Vad tror ni om detta?

Har dels läst denna artikel:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

freck
0

Varför kan du inte köra sytyrka en dag och kondition nästa dag?

Vad har du för mål med träningen? Är det att bygga muskelmassa eller få bra kondtion?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Norrbysa]
0

Jag tänkte mer på tidsbesparingen. Jag har ett ganska tajt schema. För min del skulle det vara bra att kunna dra av nån mil löpning på väg till gymmet och sen springa hem efteråt.

Jag tränar styrka för att bli bättre på mina två passioner. Klättring och löpning.

Jag tränar kondition för att jag älskar löpning och ska springa både Göteborgsvarvet och Lidingöloppet. Nästa år tänkte jag ge mig an en mara.

Klättringen tar mest överdelen av ryggen och armarna så där är det bra med kompletterade styrketräning för att inte bli obalanserad.

freck
0

Men då tycker jag att du ska köra superset pass som ger både bättre puls = bättre kondition + bättre mjölksyratålighet.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

[Norrbysa]
0

Tack för tipset. Läste om det och det är typ så jag tränar redan. :-)