Måste göra någonting!
Jag är en 14, snart 15 årig tjej som nu mera bara växer på bredden. Under mina bröst är jag cirka 75 cm bred, vilket är rätt mycket… Har blivit klassad som överviktig på vissa sidor, när jag testat ett ungdomsbmi, men jag vet inte…. Jag väger 58 kg och är 157 cm lång. Blir lite deppig, med tanke på att jag har en 30 årig syster som har fött 2 barn och bara väger 49 kg.. Får aldrig på mig hennes byxor, som jag får, för att jag har för stor rump..
Så, nu över… Jag har fått tillåtelse för min mamma att jag ska få gå ner 3 - 4 kg, för att jag själv ska trivas med min kropp. Men hur ska jag göra så att jag går ner de här 3 - 4 kg? Jag vill inte banta, jag vill bara få lite träningsråd… Rätt halt ute, så springer inte ute, men det kanske finns lite andra idéer på träningar som man kan göra utan "verktyg" ? Vet att det finns videos på youtube, men får ingen speciell lust att ligga och träna framför datorn …
Äter heller inga sötsaker på veckorna, unnar mig enbart något på helgen. Dricker bara vatten till maten, och äter lagom mycket till mat.

Många gillar att träna Zumba, man kan köpa deras video så man kan dansa hemma :)

Mitt råd är alltid att trän aånt man gillar. Det är ju det man lättast fortsätter med. Om det absolut värsta man vet är spinning varför i hela friden ska man då ge sig på det? När det finns en uppsjö av andra träningsalternativ. Så känn efter vad du tror skulle passa dig bäst, vad du skulle gilla. Konditionsträning är väl kanske det som du är mest sugen på? Det bygger ju inte muskler som väger på samma sätt som gymträning tex.
Jag vet inte vart du har räknat ut BMI, men där jag räknar ligger ditt bmi på 23,5 vilket är precis perfekt för att vara normalviktig.
Sen ska du aldrig jämnföra dig med någon annan! Man har olika kroppstyper och olika former, så att du inte får på din systes byxor är inte alls konstigt. Min bästa vän väger 5 kilo mindre än mig men hon kan inte komma i mina byxor.
Det är aldrig fel att träna, det är bara bra för dig oavsett. Men du bör träna för att bli nöjd med din kroppsform och inte stirra dig blind på vikten. Muskler väger mer än fett, och du kan ha mycket snyggare kropp med lite slanka muskler än om du bara är smal.
Som förra inlägget sa så måste du testa dig fram till en träningsform du gillar. Annars kommer du aldrig vara motiverad nog att fortsätta.
#3: Jag vet att man inte kan punktförbränna det man inte är nöjd med, men mina lår och min midja är något som jag riktigt stör mig på.. Det kan gå två veckor efter att jag köpt in ett par jeans, då är dem slitna mellan låren för att jag har så "ihopsatta" :/ Funderar på joggning… Men det får jag ta lite senare på våren…
Du kanske kan börja simma lite nu under vintern om du tycker det är kul. (Viktigt att det man aktiverar sig med är roligt annars ger man bara upp.)
Visst är det bra att hålla sig i form och ha en bra kondition. Men vikten behöver du inte bry dig så mycket om i din ålder. Sånt ordnar sig när du blir äldre.
Träna för hälsans skull, så kommer vikten att justera sig auto-magiskt. 
Finns det kanske någon kul hobby du kan börja med som håller dig aktiv?
Det är bara att prova på massor tills man hittar något man fastnar för. Dans, kampsport, någon bollsport, klättring, simning, rullskridskor, längskidor… hmm.. kommer inte på fler.. 
58 kg till 157 cm är väl inte så mycket?
Istället för att satsa på att gå ner i vikt, så tror jag att det är bättre att ändra sina vanor. Därför är det jättebra att du vill börja träna! Träning är bra för alla, oavsett vikt, ingen mår bra av att bara sitta stilla.
Jag är ungefär lika gammal som dig och vet därför att det kan vara jobbigt att hitta motivationen till att träna när man redan har en massa läxor att tänka på. Det gäller alltså att hitta en träningsform som är rolig, som man ser fram emot.
För mig har det aldrig fungerat att träna hemma. Jag har inte diciplinen att träna hemma helt enkelt. Istället hoppar jag av vid Friskis och Svettis på väg hem från skolan och kör deras "medelgympa" måndagar, fredagar och på lördagar. Det är superroligt! Ledarna är jättebra på att peppa och så även deltagarna. Jag ser alltid fram emot eftermiddagarna på F&S! Dessutom är det ganska billigt hahaha ;)
Hoppas att du kan hitta någon träningsform som passar!
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/