15 år och träna hur?
Hejsan!
Jag är 15 år och är ungefär 165 cm lång. Jag har aldrig haft problem med vikten men p.g.a min ålder så vet jag att vikten kan gå upp och ner.
Jag vill komma iform eller ja se mer tränad ut. Utan att på något sätt banta eller sluta äta. Jag ska snart återgå till min dans men eftersom att den är endast 1 gång i veckan i ungefär en timme så känner jag att jag vill röra på mig mer. Detta är inte bara för att jag inte vill gå upp massa i vikt utan hellre ner lite. Utan också för min kondition. Den är inte på topp..
Vet dock inte riktigt hur jag ska göra. Alla jag frågar säger att jag är för ung för att tänka såhär…
Det enda jag vill är att röra på mig, vilket jag mår bra av. Jag vill inte bara sitta inne hela dagarna och glo på tv.
Släng iväg alla tips eller tankar ni har så är jag väldigt tacksam!!
Gymma! Om du får skaffa gymkort för dina föräldrar så är det jättebra! Man kan träna både kondition och styrka. Har du inte tillgång till det så kan du nu under vintern ta långa promenader och lite senare när isen börjar smälta jogga. När du kommer hem från joggturen/ promenaden kan du göra lite situps, armhävningar, höftlyft och så vidare :) Börja med att köra hårt två gånger i veckan och sedan kan du öka till vad som känns lämpligt för dig :)
Det är ju bra att du tänker på att du vill hålla dig i form.
Dans är ju grymt kul. Kanske kan du börja med träningsinriktad dans oxå på tex. Friskis&Svettis. Dem har ju Zumba, Afro, Fuengo och annat svängigt som samtidigt bygger bålstyrka.
Sen kanske det finns andra hobbys du kan prova på? Klättring kanske? Bygger grym ryggstyrka men är bra att kombinera med lite styrketräning av framsidan av kroppen så man inte blir obalanserad i musklerna.
#1 Det låter lagom! Grejen är den att jag har hundar som äälskar långa promenader. Så det kan ju vara ett alternativ. Jag brukar oftast ta dom på en kort runda eftersom jag aldrig tänk på att motionen även ingår. Inte bara att hundarna ska få göra vad de behöver.
Situps och armhävningar är något jag alltid tyckt är jobbigt och svårt. Antagligen för att jag tränar för lite på det.. ;) Gym är även något som lockat. Ska höra med några vänner om även de hänger på. Eftersom jag tycker det är roligare att gymma med vänner. Gymmade ett par gånger förra året.. före danslektionerna.
Tack för tipsen! :)
#3 långpromenader är jättebra som start, till våren kan du kanske jogga med hunden också? Hundar älskar ju att röra sig! :) När jag började gymma för ca ett år sedan klarade jag knappt av 5 armhävningar, nu gör jag 50 utan problem. Det är bara att pressa sig själv! Lycka till! :)
#2 Zumba har jag alltid tyckt ser så kul ut.. Men har undrat om det finns ungdomar som jag som kör det. Finns det olika grupper liksom? Tror jag ska kolla upp det lite mer :)
Wow, klättring har jag aldrig tänkt på, ser kul ut iallafall! Kanske är det något att prova.
Tack för tipsen! :)
#4 Hehe, då är det som du säger bara till att börja pressa :D
#5 Vet inte hur det är där du bor men här tycker jag många deltagare ser rätt så unga ut faktiskt.
Kan ju tipsa om http://hundredpushups.com/ och http://www.twohundredsitups.com/

#7 Okej, bra! Provade Friskis&Svettis för ett tag sen men där var mest 60+. Känns lite roligare om man slipper vara den enda under 60 ;D
#8 Haha verkar kul! :D
Är i samma situation som dig och kommer nu skaffa gymkort den här terminen. Problemet med gymkort är att det är dyrt, speciellt om man är 15 och inte har så stora inkomster precis. Men har du tur kanske dina föräldrar vill betala ;)
Mina föräldrar betalar mitt, men det beror väl egentligen på att jag precis har slutat träna gymnastik och då var terminskostnaden ännu högre. Och dessutom är jag tränare i gymnastikföreningen som ägar gymmet så jag betalar bara ca 25% av priset..
Sedan så måste man ju inte gå på gym och arrangerade pass. Man kan ju köpa hem zumba till wii om man har det, bjuda över några kompisar å köra ett litet träningspass där eller ta promenader som andra har nämnt. På vintern kan man åka till nån skidbacke och åka ett tag, det är ju faktiskt träning det med. Eller varför inte åka skridskor eller kanske prova på lite längdskidor? På sommrarna när man är och badar kan man ju faktiskt ta och simma ett tag, fast i svenska hav och sjöar är väl det kanske lite kallt.. Sedan är ju jogga också bra träning!
Finns egentligen hur mycket som helst man kan göra för att träna, men är du som mej och gärna vill ha fasta träningstider är nog egentligen gym bäst.
Gud vad rörigt det här blev men hoppas att du fick nån nytta av mitt meterlånga inlägg iaf.. ;)
Gymma är ju bra, annars tänker jag på simning som är jättebra konditionsträning… Men det är kanske lite sent att börja med nu?
#11 Ojoj, många bra tips! :)
Tack ska du ha, jag funderar på gym och ska snacka med mina föräldrar, kanske slänger fram några valpögon hehe.
#12 Simning tycker jag är kul, men vet inte riktigt hur det är med grupperna. Eftersom jag antagligen behöver börja i någon nybörjar grupp så är det kanske bara en massa 5 åringar där? Ae, jag vet inte. Men ska kolla upp det!
Tack!

#9 Vilket friskis var du på? Här är det allt mellan 16 (som är lägsta ålder på gymmet) och 80 i gymmet. På dom flesta pass är åldersgränsen 13 och sist jag var på ett pass var åldersspannet ungefär mellan 14 och 45.
#13 jag började på simning när jag var 12, och då började jag med cirka 8 åringar, men jag lärde mig fort och steg ganska snabbt. Nästan direkt var jag med ca 10 åringar, för att nu (är 13) vara med lika gamla som jag. Men jag tror det finns mindre klubbar där man inte behöver träna lika hårt för att komma till sin åldersgrupp :)
#14 jag var iochför sig på ett här i byn.. inte så konstigt när jag tänker efter. Håller på att kolla lite med gymkort och så just nu! :)
#15 Jasså, ja man lär sig väl grunderna ganska lätt :)
#16 Ja, grunderna, men jag har behövt kämpa för att hamna där jag är nu ;)