Tips om återhämting!
Jag tränar nu mera med en pulsklocka….eller mer en träningdator:P
Jag har gjort själv den stora upptäckten på vilket sätt man återhämtar sig snabbast både mellan varje set och även återhämtingen efter träningen.
Du återhämtar dig snbbast efter varje set om sitter ner, lätt framåtlutad och tar djupa andetag och håll andan i 1-2 sekunder och upprepa detta ca 5 gånger. Sedan andas du normalt i ca 10-15 sekunder och precis innan du ska börja på ditt nya set så tar du 3-5 djupa andetag till. För då kan hjärtat ta upp mer syre på kortare tid och därmed så sjunker din puls mycket snabbare och du orkar köra på lika hårt en längre tid. Samma sak är när du är ute och springer. Det är nästan som man glömmer bort att andas. Man använder inte hela lungkapciteten, uten man andas "normalt" men mycket fortare. Så därför bör man emellan åt ta 10 djupa andetag för att orka springa längre. Vilket gör också att man kan få ner mjölksyrenivån och pulsen en aning.
Efter varje hårt träningspass bör alla gå ut (om man har tränat inomhus) och gå en liten lugn promenad för att musklerna ska få i sig lite extra syre i de muskler som man har tränat. För oftast så är det väldigt dålig luft i gym och vad är inte bättre än luften som finns utomhus? Så jag rekomendera att efter varje träningspass gå ut och gå i 10-15 min för att både varva ner (gäller även er som har varit ute och sprungit) och få i er mer av syre som ni har gått "misste" om.
Prova så får ni se själv:D
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Efter mina träningspass blir det ungefär den slags promenad faktiskt, fast inte i syfte att promenera utan för att jag ska ta mig till och från busshållplatserna
. Men det gör susen - när jag kommer hem är jag mer nedvarvad.

Jag brukar alltid gå en kort runda och andas ordentligt efter en löprunda. Och sen promenerar jag ju till tunnelbanan efter gymmet, tar kanske inte en kvart men nära tio minuter i alla fall=)
Promenerandet efter löpningen känns underbart avslappnande och nervaravande. Är mycket piggare efter bara en runda runt huset.
Syresättning är grymt viktigt. Det är med syre som vi gör om våra energireserver till rörelseenergi.
Glöm inte att andas! :-)
Även andningen under själva övningarna är viktigt.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Testade lite idag när jag var ute på dagens löprunda. Tänkte lite extra på andningen och kom fram till att jag är verkligen en sådan som andas som vanligt men fortare. De funkar ju en bit….
Jag räcker liksom aldrig riktigt till i ordentliga backar utan drar ofta på mig lite mjölksyra där om jag inte drar ner på tempot riktigt rejält.
Idag fokuserade jag ordentligt på andningen innan backarna, och tog 3-4 djupa andetag precis innan backens början och det gick som en dans. Är super nöjd med mitt pass idag.
Tack för tipsen!