Knäproblem!
Hej på er!
Jag är en 20åring som har haft knäproblem i flera år.
Det är främst då jag sitter som vanligt, jag känner hur det "hettar" lite i mitt högra knä och börjar göra lite ont, det räcker med några minuter.
Varje gång jag sträcker ut benen knakar det, jämt.
Jag kan inte stå utan att växla tyngden med någon minuts mellanrum.
Om jag t.ex åker bil så kan jag inte "sitta som folk" utan måste sträcka ut mig över passagerarsätena, men sitter jag fram kan jag sträcka ut benen som jag vill och då är det lugnt.
För inte så länge sedan åkte vi 45 min med fem pers i bilen och jag kände inte för att sträcka ut benen över två okända personer direkt.
Då jag skulle ut ur bilen kände jag att det gjorde ont men trodde det skulle gå an. Så, dum som jag var, klev jag ut bilen och smärtan högg till. Jag hamnade på backen och grät över hur ont det gjorde när benen rätade ut sig.
Det känns ungefär som om någon kilat in ett järnspett under knäskålen.
Vi har varit till läkare och röntgat men inte fått något svar.
Jag har aldrig varit speciellt aktiv som yngre, inte spelat fotboll på fritiden eller så. (Hade fem mil dit, och tyckte synd om pappa som fick sitta och köra.)
Det har mest varit "hemmaarbete", klyva & stapla ved, grävt potatis, gått ut med hundarna, skottat snö och sånt.
Jag är inte någon stor person så, 170 cm och 60 kg.
Däremot har jag märkt att dagen efter jag har jobbat är det inga problem. Är vikarie på ett äldreboende så man går en hel del, har köpt en stegräknare för att faktiskt få se hur mycket man springer.
Någon som vet vad det kan bero på ?
Jag har också problem med mitt knä, själva problemet är att jag är överrörlig och ibland skjuts min knäskål i sidled och då skavar ben mot ben. Så eter MÅNGA besök hos sjukgymnaster har vi kommit fram till att träna upp lår och säte samt att stabilisera runt knäskålen. Kanske bör du kontakta en sjukgymnast?
Tycker också att du borde kontakta en sjukgymnast. Det ska jag göra eftersom inget hittades på vanlig röntgen.
Kanske besöka en naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast?
Börja äta omega3 för att smörja lederna är den enda huskuren jag kan komma på.
I övrigt så är det nog bäst att fortsätta träffa olika läkare. Har hört att man får vara envis och "ligga på" för att tillslut ha turen att träffa någon dom är kunnig och lyckas hitta problemet.
Glömde säga att vi var hos en sjukgymnast för några år sedan, när vi hade varit och röntgat och så.
Minns inte riktigt vad som sades, men vad jag minns var att han föreslog motion, eller träning.
Knäböj t.ex är jättejobbigt för då man "sjunker ned" vill knäna låsa sig..
Oj nu låter det löjligt. Som en massa gnäll.
Jag får prova börja simma igen. :)
Satsa på avlastad träning och sånt som stärker benen 
Kanske kommer knätips på min blogg inom 1 vecka, så där kan du få tips med om du vill.
Johanna