Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 1679 ggr
fotogymnast
0

Lite kostråd, tack!

Är en 15-årig tjej som har elitidrottat sen jag var 8 år, främst gymnastik som jag de senaste åren har tränat 12 timmar i veckan. Nu i höstas slutade jag och har nu tänkt att börja gymma två gånger i veckan, skulle gärna göra en till gång men hinner inte då jag även är tränare för några mindre tjejer och dessutom har massa plugg.

Men min fråga är då vad man borde äta före och efter träning för bästa resultat. Borde man äta middag/lunch före eller efter träning? Äter man måltiden före, borde man äta något speciellt efter träning? Och tvärtom, äter man middag efter borde man äta nåt speciellt innan för att få energi och sånt?

Jag tränar främst för att bygga muskler, få bättre kondition, må bra och för att jag tycker det är kul. Inte för att bränna fett och gå ner i vikt.

Är tacksam för alla tips! :))

freck
0

Du bär helst undvika att äta precis innan träning. Ska du undvika att ta något kosttillskott så är det väldigt viktigt att veta vad du ska få i dig från varje energikälla under en hel dag om du vill satsa till 100% att bygga muskelmassa. Du bör äta ca 2gram protein/kg kroppsvikt och ca 6 gram kolhydrater/ kg kropsvikt. Resterande av intaget sak komma då från fett och i största mäng omättade fetter. Se till att äta var 3:e timme med 3st mellanmål. direkt efter träning bör du få i dig snabba kolhyrdater i from av 1-2 bannaner eller 2-3 riskakor. Sedan ser du till att få i dig en ordentlig lunch/middag när du kommer hem, helst innom 1,5 timme efter träningen.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

fotogymnast
0

Tack! Har du några andra tips på bra snabba kolhydrater? Just banan och riskakor är väl inte mina favoriter.. ;)

freck
0

Två skivor bröd, med något köttpålägg eller morötter. Men bästa och enklast är ett kosttillskott som en gainer pulver blandat i mjölk. Och då rekomenderar jag Star Nutrition super gainer från gymgrossisten.se

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

fotogymnast
0

Tack! Tror dock jag skippar kosttillskott.. :)