Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2232 ggr
shigne
0

Är jag för gammal?

Har aldrig varit någon sportfantast precis, men har i ungdomsdagar (låter som jag är lastgammal Obestämd) hållit på med hästsport (engelsk ridning, hoppning, westerridning etc.) och slädhundssport inkl. långdistanstävlingar.

Sedan drygt 15-20 år har jag inte gjort nånting annat än dagliga promenader med hund/hundar - ca 6-15 km/dag. Men jag är rökare också, lägger av nu till nyåret och det är inga problem eftersom jag trappat ner ordentligt för att klara det.

Min högsta önskan är att börja springa, ingen tävling, men bara känslan att göra det och känna den där kicken som man en gång i tiden fick av löpning.

Är jag för gammal för det? Kanske jag har bränt mina broar pga mitt leverne?

Behöver lite råd, etc. - inte en massa skit som står i tidningar, för det får jag bara "spatt" utav.

Karmatarerskanise
0

Man är aldrig för gammal skulle jag vilja påstå :) Bara man tar det i en takt som är passande!

piri-piri
0

Jag har börjat springa på "gamla" dar. Har sprungit 7 km som mest och har en tanke att någon gång springa tjejmilen. Börja med väldigt korta sträckor, och blanda löpning med gång. Till börja med går du mer än du springer men det dröjer inte länge innan det blir tvärtom.

freck
0

Det finns dom som är 90+ som aldrig har varit på ett gym som börjar träna. Och studier viasar på att det aldrig är för sent att börja att träna. För pensionärerna så visar det att benskörheten minskar och många kan sluta med mediciner efter en tids träning. Så det är bara att ge dig ut på spåret och slå personbästa efter personbästa;)

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare