Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1500 ggr
WinterPrince
0

Börja Träna?

Jag har bestämt mig för att börja träna. Vi har ett gym och en hall på jobbet som vi har fri tillgång till. Jag har bokat in mig på gymmet den 4 januari.

Jag känner att jag har en ganska bra grundstyrka, har egen häst och även om han inte rids i dagsläget så är det mycket runt omkring. Det jag känner att jag behöver är att bränna lite kalorier.

Jag vet inte riktigt vad som finns i gymmet, men jag tror det finns cyklar och löpband. Hoppas också att det finns en roddmaskin eller crosstrainer.

Tanken är att göra 10-minuters intervaller mellan maskinerna, för jag tröttnar så lätt. T ex 10min cykel, 10min löpband, ev 10min crosstrainer/rodd. Med lite paus emellan tar det nog 40-45 min.

Nu i början tänkte jag träna en gång i veckan. Allt eftersom kondisen blir bättre hoppas jag kunna utöka till 10-10-10 x 2 för varje pass.

Vad tror ni? Är det ett bra upplägg? Har ni några andra förslag att komma med?

[Norrbysa]
0

Låter bra. Oftast så har gymmen en regel att man inte får använda uppvärmningsmaskinerna mer än 10 min så att växla emellan dem är en bra idé om du vill använda dem för annat än uppvärmning.

Ta med en liten handduk och torka av maskinerna efter träning. (det uppskattas)

Att köra lite styrka efteråt kan oxå vara en god idé. Det ska finnas gymvärdar som kan köra en introduktion med dig och visa dig alla maskiner. Fråga i receptionen.

Vissa gym har även instruktörsledda pass i gymmet. Cirkelgym, crossfit eller cirkelfys brukar de kallas.

En tips är annars att dela in kroppen i olika delar och träna en del varje gång du är på gymmet. Här är ett förslag:

rygg och axlar - mage och armar - ben och rumpa - bröst och mage (igen)

Glöm inte att få i dig kolhydrater och proteiner så fort som möjligt efter träningen för att avstanna muskelnedbrytningen och starta återhämtningen.

Träningsvärken blir du av med genom lugna pass på uppvärmingsmaskinerna.

Lycka till!

WinterPrince
0

#1 Gymmet ligger på jobbet. Dvs det är ingen som driver det och inga instruktörer. Men tack för tipsen!

freck
0

En dag  veckan är en aning lite om man nu vill att det ska va till någon ytta. 2-3 gånger är då att rekomendera om du vill att konditionen ska bli bättre

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

WinterPrince
0

#3 Så småningom kanske det blir det. Vill börja långsamt så jag inte tappar suget…