Vill komma i toppform
Jag har kommit fram till att jag verkligen vill gå med i hemvärnet. Tyvärr är det ju så att jag är väldigt otränad. Jag har verkligen usel kondition och jag är långt ifrån stark.
Motionen jag får nu är i princip 1h promenad med hunden varje dag och ridning 1h 4-5 dagar i veckan så jag orkar ju göra vardagssysslor och sånt men jag orkar absolut inte springa under en kvart utan att vila. :)
Det jag vill av er är att få lite olika förslag på träningsscheman för nybörjare och gärna roliga övningar eftersom att min motivation för saker och ting inte är på topp just nu.
Förresten så kommer jag att träna hemma så jag har inte tillgång till maskiner och sånt.
Som sagt så siktar jag på att gå med i hemvärnet och jag kommer vara tvungen att gå GMU innan jag kan gå med i hemvärnet så det är väl egentligen till det som jag behöver grym fysik. Så det vore bra om ni tänker lite på det när ni ger förslag eftersom att jag inte siktar på att få vardagskondition utan jag vill gärna ha bättre kondition och styrka än nödvändigt så att jag kan klara av GMU utan att däcka i en snödriva, typ.. ;)
Kondtionen får du börja försiktigt med. Det finns lite olika 20 veckors träningsprogram som man kan hitta på internet. Har för mig att det ska finnas en gammal länk här på forumet till ett bra konditonsprogram. För övrigt så är styrka inte jätte viktig i GMU. Utan Det är att ha starkt psyke och vara uthållig. Du ska klara att bära en en ryggsäck på 20 kg + skyddsväst och ett vapen på ca 5 kg i några mil. Sedan att klara av att springa 5 km på ca 23 min. För att klara av att använda vapnet (ak5) så bör du ha styrka för att kunna hålla i geväret i flera minuter. Så det bästa är att du börjar försiktigt med träningen och mot slutet fösöka efterlikna träning efter det du kommer att utsättas för. För då är du väl förberedd för vad som kommer att komma.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#1 Okej, jag har läst en del om GMU och hemvärnet och det stod ganska mycket om att promenera med kängor och ryggsäck så just nu är det väl mest styrka i överkroppen och kondition som jag behöver träna på. Benmuskler får jag en del från ridningen och från konditionsträningen när jag börjar med den, så det behöver jag kanske inte träna lika mycket på. Jag har googlat lite men jag hittar mest styrketräningsprogram för de som vill bli biffiga men jag får väl leta lite mer.