Jogga igen
Hej!
Tänkte börja jogga igen efter en dryg behinneinflammation. Fick det i våras och la av med joggningen helt, sedan testade jag lite lätt i somras igen, men fick snabbt tillbaka den.
Från början fick jag antagligen det pga för dåliga skor och för dåligt underlag (asfalt..) denna gång hade jag inte tänkt vara lika korkad och vill nu börja igen (har även bättre skor och tillgång till skogen).
Hur ska jag lägga upp det? Vad ska jag tänka på?
Besök gärna min blogg.
Skynda långsamt. Spring korta sträckor i ett lugnt tempo och öka distanserna och farten långsamt. Det tar tid för kroppen att anpassa sig till den belastning som löpningen innebär.
Spring på mjukt underlag.
Stretcha efter varje pass.
Kan även vara läge att se över ditt löpsteg. Fotisättning med hälen framför kroppens lodlinje på hårt underlag är ett bra sätt att få ont i benhinnor.
Fundera på att börja med framfotisättning. Att landa på hälen är krävande för leder och benhinnor. Kanske börja med barfotalöpning för att framtvinga framfotsisättning.
Det tar tid att lära sig. Framför att lära sig slappna av. Jag gissar att du spänner underbenen i landningen. Tänk gärna på det när du går också, att inte hålla emot med vaden och inte skjuta ifrån. Avslappnad ankelled.
Jag skulle också tipsa om barfotalöpning! Väldigt skonsamt mot ben och leder. Lätt och skönt sätt att springa också, känns nästan som att man studsar på små trampoliner när man far fram 
Barfotalöpning innebär att man springer som om man vore barfota - man sätter alltså inte ner hälen när man springer (prova springa barfota med hälisättning och känn hur ont det gör), utan man landar på "trampdynorna" och fjädrar i språnget. Springa barfota inomhus och lägg märke till hur du sätter ner foten.
Jag springer med vibram fivefingers, ett par skor speciellt designade för barfotalöpning då de har väldigt tunn sula. Tjocka sulor gör ofta att man sätter ner hälen av lathet och gammal vana, men med tunna sulor så "måste" man sätta i framdelen av foten först och får då ett mycket bättre löpsteg :)
Ska börja testa med detta, är förjävligt om jag skulle få den där jäkla benhinneinflammationen igen.