Synliga armuskler?
Jag är en tjej, 20 år, 165cm lång och väger för tillfället 61kg. Har tränat mer och mindre under 7år, friidrott, löpning, gym…men förra året ngn gång fattade jag det här med tyngre vikter. :P
Kring jul i år vägde jag ca 5kg mindre och tog 50kg i benböj.
6reps x3set
Sen har diverse händelser påverkat mig, inte haft möjlighet att träna och har ätit riktigt illa.
Känner mig väl hyfsat vältränad nu ändå, med tanke på tiden som varit även om det är SÅ mkt sämre än det varit en gång, men med dagens förutsättningar…
Tog idag 47,5kg i benböj, skulle nog ha klarat 50kg, kändes bra att vara tillbaka där. 6reps x 3set
Springer 7km på 40-45 min. Men oftast blir det några runder på 30min i veckan.
(Har tidigare lättjoggat 5km på drygt 20 min…)
Men problemet nu är väl antaglien att jag har för mkt underhudsfett… Det jag framför allt stör mig på nu är att jag inte kan få armusklerna att synas, har blivit märkbart starkare på sistone men armarna blir bara tjockare, musklerna syns inte som former utan bara som tjocka armar :(
Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på nu… :P Några tips? Har ganska svaga armar så kanske tips på övningar som ger synliga muskler där. För omgivningen tycker inte riktigt att jag ska gå ner i vikt igen… absolut inte mer än de 5kg jag gått upp i alla fall. Och är lite rädd för att tappa muskler istället för fett om jag deffar… och vill orka träna ordentligt!
Om du upplever att du har för mkt underhudsfett, så är det nog deffa som gäller, även om det oxå är så att ju mer muskler o vältränad man är, så förbränner man mer fett. Enligt vad jag har läst.
Det blir lätt så att man lägger på sig lite fett och även vätska när man bygger muskler. Det går inte att komma undan.
Det är kanske inte smartast o träna mer armar än de andra muskelgrupperna, utan det bör vara någorlunda balans sas. Ryggen o magen är superviktigt att träna oxå.
Risken med att deffa är ju att tappa lite muskler och just därför är det viktigt att få i sig den proteinmängd för att uppehålla muskelmassan man har.
Men åter till armarna. När du tränar armar, så rekommenderar jag att köra ex. 2 bicepsövningar och triceps kan du köra 3 olika övningar. Finns ju en del att välja på. Vet inte om du delar upp muskelgrupperna eller kör helkroppspass. Beror ju på.
Om du tränar på gym kan du säkert få hjälp med övningar där av en instruktör eller en personlig tränare.
Hoppas detta är lite hjälp på vägen iaf!

Min uppfattning jag fått av att titta på andra tjejer är att våra muskler helt enkelt inte syns på samma sätt som killars. Det är ju inte förrän man är nästan på bodybuildernivå som man verkligen tydligt ser armmuskler på tjejer (utom när dom används då) medan killar betydligt fortare får synliga muskler. Ok, rätt mycket generaliserat men ja, du förstår poängen. Vi är helt enkelt lite olika.
Hur lägger du upp arm-träningen?
För det första tror jag också att du i första hand ska satsa på att bli av med lite underhudsfett, för att fram konturen på musklerna. Men sen är det så att vi bygger muskler på olika lätt, och vissa blir mer "biffiga" än definierade.
Jag har lyckats få hyfsade armmuskler genom att träna med tunga vikter och relativt få repetitioner. Kör oftast 2-3 övningar/muskelgrupp.
Hur jag kör biceps:
Hantelcurl
1 x 8 (1 set, 8 repetitioner)
2 x 5
curlstångcurl
2 x 4
Koncentrationscurl
2 x 6
1 x 4
Triceps:
Dips mellan bänkar
1 x 10 – egen vikt + 10 kg