Träning iFokus

Träning

Etikettutomhusträning
Läst 4904 ggr
CelsiusT
2011-10-14 22:25
0

Springa i kyla?

Har börjat komma igång och springa den här hösten. Riktigt härligt och känner att jag klarar mer och mer vilket är helt fantastiskt. Men nu har frosten kommit på nätterna och ikväll var första gången jag sprang i minusgrader. Har läst att det ska gå bra bara man klär sig väl. Men jesus vad luftvägarna tog hårt. Gör ont i halsen och jag kan inte sluta hosta. Detta kan ju inte vara bra? Kan jag göra något så det inte blir såhär? Vill ju inte sluta springa, nu när det går så bra, bara för att vintern kommer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

bambiiii
2011-10-14 22:30
0

ta på dig varm jacka,mössa,halsduk och vantar! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

CelsiusT
2011-10-15 08:47
0

#1 Hade jag. Men när jag sprungit kanske 2/3 av sträckan så började det svida i halsen och sedan efteråt fick jag hosta som satt i ett bra tag.

Fridaaaa
2011-10-16 15:21
0

Så har jag det med, om jag är ute och går i rask takt.
Tror att det har med att göra att luften är kall på något vis.
Spelar nog ingen roll vad man har för kläder på sig för man andas in den kalla luften

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
2011-10-16 15:26
1

#3 ja jag uplever också att det har att göra med att man andas in den kalla luften. Frågan är om det är farligt eller skadligt på något sätt?

Fridaaaa
2011-10-16 15:27
0

#4 Det vågar jag inte svarar på, sett en som joggar förbi här stort sätt var dag, året om. Men vet inte.

LaSadie
2011-10-18 03:11
0

Finns ngt som kallas värmeväxlare tror jag. Ett munstycke som omvandlar den kalla luften till varm.

[Tassy]
2011-10-18 15:28
0

Vira halsduken över munnen och andas genom den, hjälper helt ok för mig.

Zadeira
2011-10-18 15:30
0

Jag har samma problem, om jag springer eller powerwalkar i minusgrader känns det som om halsen/lungorna går sönder. Jag drar halsduken över munnen och näsan och andas genom den så funkar det helt ok de flesta gångerna.

CelsiusT
2011-10-18 19:50
0

#7-8 Urs, nej då får jag panik. Dels för att jag känner mig instängd och dels för att jag upplever det som att jag inte får ren luft i mig. Dessutom blir det så äckligt efter en stund när det blir funktigt på halsduken =S

Då så gjorde jag så nu sist när jag sprang att jag försökte att mestadels bara andas genom näsan. När jag andades genom näsan så gjorde det inte ont alls och jag fick ingen hosta efteråt.

[Norrbysa]
2011-10-19 21:33
0

Här finns en rad produkter som värmer luften:

http://www.skistart.com/swe/langdskidakning/fukt-varmevaxlare.html

Men de används mestadels vid väldigt låga temperaturer.

Låter lite som att ni lider mer av den torra luften än att det är kallt. Kanske hjälper att andas genom nästan eller ta med lite vatten att dricka då och då?

Fridaaaa
2011-10-19 21:39
0

#10 Kan inte andas enbart genom nästan när jag joggar/går i väldig rask takt, får inte tillräckligt med syre då (har fria luftvägar i näsan så inga problem där).
Vatten tror inte jag hjälper :S

[Norrbysa]
2011-10-19 21:48
0

Att äta något sockrigt eller dricka lite mjölk innan passet brukar jag köra med. Blir som slemmigt i halsen som skyddar mot uttorkning. Kan dock bli för mycket slem om man har otur.

JustMySelf
2011-11-05 23:41
0

Har samma problem, så för mig blir det löpband från och med nu :)

eamy
2011-11-17 18:20
0

ja usch det är hemskt att springa när det är kallt ute ! man tror luftvägarna/lungorna och hela halsen ska torka ut eller spricka eller något, fyy .. jag håller mig helst inne på löp banan när det börjar nå 0 grader !

Jag tror nog det är lite skadligt när det blir så kallt och ont i halsen, men på vilket sätt vet jag inte ;) men jag tänker på mig själv, hur mycket kläder jag än har när jag springer och det kanske är +2 så blir jag endå riktigt förkyld,varför vet jag inte men jag tror det har något med luften att göra "/ så löp banan är min bästavän på vintern ! :)