Varför tappar jag motivationen?
Jag har haft anstränings-astma hela livet och aldrig rört mig speciellt mycket. Då och då någon månadsperiod per år vill jag ändra mina dåliga vanor och jag börjar träna, springa, promenera.
Slutade röka för 6 månader sedan från ett liv med cigaretter i 6 år.
Jag är inte överviktig med jag har lite hull och mull här och var som jag hatar så ofantligt. Men för någon anledning så tappar jag alltid motivationen efter en kort period och jag slutar tränar, faktum är att det nästan blir bakslag och jag degar i soffan i flera veckor med glass och cola.
Jag är inte personen som prövar snabba utvägar som soppa osv, för vill att det ska göras rätt och inte riskera någon jojo bantning (att jag går upp igen).
Har provat med scheman, belöningar, tagit det sakta och säkert, målsättingar osv osv..
Mår väldigt dåligt över detta. Vad ska jag göra?

Det är jobbigt att inta ha motivation när man vill träna, jag vet hur det känns. Tappar motivationen titt som tätt :P Men det som kanske kan hjälpa dig med tanke på att du har astma är att du tar kontakt med ditt lokala gym och försöker få en personlig tränare, PT, som kan göra ett träningsprogram som passar dig och peppa dig samtidigt. Kan kosta en del men av de som har en PT så är de flesta otroligt nöjda!
lycka till :)
Tack för tipset. Jag skulle gärna betala för en PT, välspenderade pengar! Men problemet är att jag inte har så mycket pengar och på fredag kommer min hundvalp, så jag hade inte tänkt lämna hemmet för annat än promenader med honom och tvätten och dylikt.
Tills jag börjar träna honom att vara själv vill säga.
Förstår inte hur vissa kan bara ta sig i kragen så klarar dom allt.
Varför kan inte jag det.. blir så störd av detta.
Människan är till naturen lat och hjälper dig att hitta på en massa ursäkter för att inte träna. Vår urinstink är att spara på krafterna till då vi behöver dem för att jaga och för att överleva. Därför måste man jobba hårt för att få in nya vanor i livet. Det finns forskning som pekar på att det tar 21 dagar att föra in en ny vana, andra anser att det går fortare. Men sammanfattningsvis kan man säga att det gäller att hålla sig till det nya vanorna tills det börjar kännas lika naturligt som att borsta tänderna.
För att lyckas så måste man jobba med positiv förstärkning för att "lura" latmasken i hjärnan. Här är några tips men du kommer säkert på flera egna:
- Ta reda på vilken träningsform du tycker är roligt genom att testa olika.
- Skriv ner allt positivt som sker på grund av dina nya vanor, uppdatera listan hela tiden.
- Skapa en träningsdagbok och skriv ner vad som var bra med varje träningspass. Glöm inte själva upplevelsen. Du kanske såg en fin fågel i skogen eller liknande.
- Börja identifiera dig själv som en aktiv person (även på vilodagarna).
- Accepteradina begränsningar och utgå ifrån ditt nuläge.Börja lugnt och belöna dig för det du uppnär.
- Skriv ner dina dåliga vanor som motverkar träningen och välj ut en i taget att jobba med så blir det mindre tungt.
- Ljug för dig själv. Säg att du bara ska ta en kort lugn löprunda när du istället ska ut och ge järnet!
- Skaffa träningskompisar och boka in flera träningspass åt gången. Tänk långsiktigt.
- Prioritera träningen. Avboka aldrig ett pass.
- Träna aldrig när du har ont! Då blir det inte kul. Har du träningsvärk kan det vara bra med en kort löptur eller cykeltur för att få igång blodgenomströmmningen men träna aldrig med en begynnande skada.
Var beslutsam. Din hjärna kommer att vilja dra dig tillbaka i latheten. Men om du är medveten om varför du tänker som du gör kan du välja att strunta i de tankarna och fortsätta med dina nya hälsosamma vanor.
När du lyckats att införa en ny vana så kommer hjärnan att hjälpa dig att komma iväg att träna istället för att hålla dig hemma i soffan.
Det låter lite som att dina största bekymmer är att du inte kommit till bottem med varför du vill träna och att du inte idenifierar dig själv som en tränande individ. Hoppas att du finner fokus.