Fruktansvärt dålig kondition
Hej, jag skulle behöva lite hjälp då jag tycker att det är väldigt roligt att hålla igång och träna, men problemet är att jag har så fruktansvärt dålig kondis.
Jag är igång dagligen, cyklar eller går ett par kilometer till stallet där jag sedan rider och sköter alla stallsysslor. Sedan är jag ju ofta ute och går med hunden och jag har även försökt att springa.
Men det är när vi kommer till löpningen som allt rasar, jag klarar knappt att springa 300-500 meter innan det spränger i hjärta och lungor och jag får mjölksyra och håll..
Det känns nästan lite förolämpande då det finns ett flertal soffpotatisar i min klass som har bättre kondition än mig, och jag är ju ändå hyfsat igång.
Till och med min pappa som rökt i hela sitt liv och som dessutom är lite äldre än de flesta föräldrar har bättre kondition.
Jag röker inte, äter inte massa skräpmat osv, jag tycker att jag lever ganska sunt och äter nyttigt osv, men ändå är kondisen så kass. Vad kan det bero på? Och finns det något sätt jag skulle kunna träna konditionen på?
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig, för det hade ju varit roligt om jag någon gång i framtiden lyckades springa en kilometer i alla fall utan att vika mig dubbel redan halvvägs och känna hur det spränger inombords.
Låter som att du går ut för hårt med löpningen. Man måste börja utifrån sitt eget utgångsläge. Att stressa leder bara till skador.
Gå ut på en rask promenad och varva gång med korta löpsträckor.
Här finns ett bra program:
http://iform.se/traning/traningsprogram/lopprogram-spring-5-km