Sträckning, stretcha?
Hej!
För en vecka sedan provade jag på cheerleading i ett elit-lag efter att jag hade bestämt mig för att sluta på gymnastik som jag har hållt på med i 12 år. Redan första träningen kände jag att jag hade ont typ på insidan av låret. Alltså typ mellan benen.
Jag trodde först det var träningsverk, alltså att jag kanske inte var van att träna de musklerna och så.
Jag brukar lätt kunna sitta i splitt, göra splittrullningar mm men nu gör det helt galet ont. Jag trodde först det var träningsverk, alltså att jag kanske inte var van att träna de musklerna och så. Men nu har det hållt i sig längre och det känns inte riktigt som "vanlig" träningsverk. Jag tror då att det är en sträckning.
Vad ska man göra åt det? Att inte träna på ett tag är inte ett alternativ då jag precis har kommit in i det här laget och måste verkligen vara me och visa att jag vill det här. Det är nämligen ganska hårt att man måste komma på alla träningar och så.
Ska man stretcha eller gör det bara saken värre?
Tack på förhand!
Vila. Du vill inte göra det värre för då kommer du få svårigheter längre fram.
Här finns lite info: http://www.smartoteket.se/muskelvark/strackning-stukning/vad-ar-strackning-stukning/
En muskelsträckning är när man sliter av ett antal muskelfiber eller delar av muskeln vid fysisk aktivitet. I vissa falla kan man även slita av hela muskeln vid en sträckning. Alla kan drabbas av en sträckning. Ofta sker det om man inte värmt upp ordentligt innan fysisk aktivitet eller om man i vardagslivet gör en häftig rörelse med en kall ouppvärmd muskel. Hur lång tid det tar att läka en sträckning beror på hur många muskelfiber man slitit av, hur skadad muskeln är helt enkelt. Vid en sträckning ska man avsluta sin fysiska aktivitet och låta muskeln vila tills den återhämtat sig. Ofta så blir muskeln också inflammerad efter en sträckning och det är ytterliggare en anledning att vila.
Nu är sträckningen bra, men tack ändå!
Jag gjorde inget spec, tränade på som vanligt.. hehe :P